Provocatief coachen van een leerling

lerarenredactie | bijgewerkt op 08 februari 2011

Provocatief coachen
Empathie, Erkenning, Luisteren? Vergeet het maar! Hier leer je en ervaar je wat er gebeurt wanneer je de leerling in verwarring brengt, chaos creëert, hem prikkelt en uitdaagt.

De provocatieve begeleider, die graag de rol van hofnar op zich neemt, weet dat een leerling zijn onhandige, lastige of destructieve gedrag pas echt verandert als hij er zich ongemakkelijk bij voelt. En daar wil die begeleider graag een handje bij helpen.

Hij weet dat als je een ezel vooruit wil krijgen, je hem aan zijn staart moet trekken. Maakt een leerling een chaos van zijn leven? De begeleider vergroot de chaos net zo lang tot de leerling zegt dat het hoog tijd wordt om orde te scheppen. De begeleider die werkt met een warm en liefdevol hart zorgt ervoor dat de leerling binnen de kortste keren zijn problemen oplost. Niet dankzij, maar ondanks de begeleider.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.