Samen een beetje beter (po)

lerarenredactie | bijgewerkt op 23 april 2018

Stichting leerKRACHT biedt een programma dat leraren helpt om samen met collega’s en leerlingen continu hun onderwijs te verbeteren. De tools van het leerKRACHT-programma helpen om op school een cultuur te creëren waarin leerlingen en leraren van en met elkaar leren.

Het programma van LeerKRACHT bestaat uit vier kerninterventies, die volgens onderzoek het meest effectief zijn om het onderwijs te verbeteren:

  • Bordsessies
    Bordsessies zijn korte werkbesprekingen, waarin leraren en schoolleiding wekelijks leerlingen en resultaten bespreken. Verder spreken ze af wat de doelen en verbeterpunten voor de aankomende week zijn.
  • Gezamenlijk lesontwerp
    Leraren bereiden m.b.v. de gezamenlijke doelen samen lessen voor. Zo verbeteren ze continu hun onderwijs.
  • Lesbezoek en feedback
    Leraren kijken bij elkaar in de les. Tijdens het nabespreken van de lessen kijken ze of de beoogde doelen gehaald zijn en wat verbeterpunten zijn.
  • De stem van de leerling
    De leerlingen geven de leraren tips voor verbetering van de lessen. Dit creëert grote leerlingbetrokkenheid.

In deze video laat de Imeldaschool (po) in Rotterdam zien hoe zij werken met het programma van LeerKRACHT en hoe ook de leerlingen betrokken zijn bij hun eigen bordsessies. De leraren zijn enthousiast: “samen worden wij elke dag steeds een beetje beter”.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.