praktijk
po

Methode Leespraat leert kinderen met downsyndroom beter praten

De ontwikkeling van het praten loopt bij kinderen met het downsyndroom vaak achter, omdat zij gehoorproblemen hebben. De methode Leespraat biedt hierin uitkomst. Leerlingen leren met deze methode op jonge leeftijd lezen en daardoor ook beter praten. Op basisschool De Windroos is te zien hoe dat in de praktijk werkt.

  • Embedcode

Op de video zie je hoe de Leespraatmethode op basisschool De Windroos in de praktijk wordt gebracht. De zesjarige Indy kan al goed lezen en gaat door het gebruik van woordbeelden ook beter praten.

Minder afhankelijk van auditieve vaardigheden

Typerend voor kinderen met het downsyndroom is dat het begrijpen relatief ver voorloopt op het praten. Vaak begrijpen zij veel meer dan ze kunnen zeggen. Dat komt doordat de ontwikkeling van het praten bij hen wordt bemoeilijkt vanwege gehoorproblemen. Daarnaast kunnen zij problemen hebben met de auditieve verwerking van informatie. Dat remt hun verdere ontwikkeling, want slecht kunnen praten vormt een hindernis voor het denken. Goed kunnen praten is nodig om met anderen te communiceren en te kunnen reflecteren op de wereld om je heen. En om te kunnen structureren en begrijpen.

Taal visueel aanbieden

Leespraat is gericht op het direct herkennen van hele woorden. Binnen Leespraat worden dat “globaalwoorden” genoemd. Leerlingen leren dus niet lezen door het spellen van woorden op basis van klanken – zoals gebruikelijk is in groep 3 – maar door de hele geschreven woorden te herkennen. Taal wordt zo visueel aangeboden, waarmee de hoorproblemen worden omzeild. Zo leren deze kinderen dus beter praten door te leren lezen.

Verder lezen

Wil je meer weten over Leespraat of het begeleiden van kinderen met het downsyndroom? Lees dan een van onderstaande artikelen:

Thema

Didactiek

Onderwerpen

Leerproblemen



jannet | 16 november 2015

Hallo ik vind het super met deze methode zullen kinderen met syndroom van down enorm veruit gaan en dubbel snel leren . ik vraag met af welke regeluren schollen werken hier met de methode los van de speciale basisschollen in Rotterdam.weet iemand dat?


moeder van een kindje met down | 10 februari 2011

wat super dat dit mooie kind zich op zo n manier door kan ontwikkeln...supermethode ook!!! En wat een medewerking van school...echt super en alles in samenwerking en overleg met de moeder. helaas was dit in ons geval niet zo..de school wilde geen mensen van buitenaf [pottekijkers] en ze huurden van t rugzakgeld liever iemand in die hbo psychologie had gestudeerd en net klaar was en 0,0 ervaring had, dan iemand die 30 jaar ervaring heeft met deze kids en de helft goedkoper is, dus hierdoor ook 2x zoveel uren te besteden.... Bij ons zijn de scholen zeeer geslote...jammer want als ik dit filmpje zo zie..is t echt een gemiste kans geweest, voor zowel mn kind als voorde school.... Super dat er ook nog scholen zijn die er wel goed mee weten om te gaan...en zo hoort het ook


Mam van Jeroen | 10 februari 2011

echt erg inspirerend om te zien hoeveel baat Indy hierbij heeft! Wat doet hij het al super goed. wat top hoeveel hier in geinvesteerd word. Integratie van kinderen met het Downsyndroom is zo belangrijk en taal is daar een essentieel onderdeel van! Prachtig om te zien.


hanneke Lambermont | 10 februari 2011

De moeder is vanaf het allerprilste begin de drijvende kracht geweest in zake de ontwikkeling van Indy. Met tomeloos geduld en inzet! Ik heb dit als zijnde familie vanaf de zijlijn mogen gadeslaan. Met niets dan lof. En het resultaat : toepassing van de Leespraat-methode op de basisschool . Met dank aan deze bijzondere mensen.


Karel Baracs | 10 februari 2011

Als grootvader van twee kinderen met het Syndroom van Down ben ik enorm blij verrast met die nieuws: dat kinderen met spraakproblemen dankzij de globaalmethode Leespraat grote vooruitgang boeken bij hun taal- denk- en spraakontwikkeling. Ik bewonder de begeleiders van Indy in het filmpje om hun inzet: de moeder, de leerkracht, de vaste begeleider en de rugzakbegeleider verhogen samen Indy's kansen op een zo onafhankelijk mogelijk leven in de toekomst. Het kabinet Rutte wil bezuinigen op deze vorm van speciaal onderwijs. Dat zou een ramp zijn voor kinderen als Indy en mijn kleinzoons. Laten we alles doen om deze verworvenheden te behouden.

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.