Klinisch redeneren voor zorgstudenten
praktijk
mbo

Klinisch redeneren voor zorgstudenten

Voor studenten aan de opleiding verzorgende of helpende kan klinisch redeneren houvast bieden in onverwachte situaties. Marga Hop en Wilbert van der Heul leren studenten om hun cliënten en hun omgeving systematisch te beoordelen en actie te ondernemen als dat nodig is.

  • Embedcode

Klinisch redeneren komt uit de verplegende beroepen en is een manier voor verpleegkundigen om een verzorgende diagnose te stellen en daarna juist te handelen. Bij het redeneren worden checklists gebruikt om alle stappen die daarvoor nodig zijn zorgvuldig te doorlopen. Bovenstaande video laat zien hoe dat werkt.

Theorie versus praktijk

Marga Hop is docent bij de opleiding verzorgde aan het Albeda College in Rotterdam. Tijdens het lesgeven merkte ze dat studenten moeite hadden om de theorie uit het curriculum te verbinden met de praktijk. Argumenteren, analyseren en prioriteiten stellen vonden ze lastig, net als het schrijven van een zorgplan. Door casussen aan te bieden in de les en studenten houvast te geven met een stappenplan krijgen ze hier meer grip op.

Succesvolle lessen

Het begon voor Marga Hop met een casus voor haar eigen klas. Dat sloeg aan bij de studenten. Ze vonden het prettig om met het stappenplan te werken en kwamen op die manier tot helder inzicht in hun eigen handelen. De studenten konden op deze manier beter beargumenteren waarom ze bepaalde handelingen uitvoerden. Omdat deze werkvorm zo aansloeg, heeft de opleiding klinisch redeneren steeds verder uitgebreid met casuïstiek en verschillende werkvormen.

Stappenplan

In de lessen klinisch redeneren wordt gewerkt met een vast stappenplan dat docent Wilbert van der Heul ontwikkelde. Dat bestaat uit deze 10 stappen:

  1. Formuleren lesdoel met het waarom van de les;
  2. Activeren voorkennis;
  3. Planning: vraag naar wat de student wil leren;
  4. Inhoudelijke les: didactiek passend bij leerdoel en andere werkvorm dan vorige les;
  5. Monitoren: vraag na of de student aan het leren is;
  6. Verder met inhoudelijk les met andere didactiek;
  7. Proeftoets: sluit de inhoudelijke les hiermee af;
  8. Bespreken lesdoel en persoonlijk doel van de student: zijn deze behaald?;
  9. Evaluatie: vraag na of het lesdoel behaald is, of de student heeft geleerd wat hij wilde leren en hoe hij de les heeft ervaren;
  10. Vooruitkijken: huiswerk.

Meer weten?

Wil je meer weten over klinisch redeneren en het stappenplan? Neem dan contact op met Marga Hop of Wilbert van der Heul (leerarrangement) via het Albeda College.

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.