Duits: presentaties onderbouw

lerarenredactie | bijgewerkt op 06 januari 2012

Volgens het doeltaal-voertaalprincipe in het vreemdetalenonderwijs is de taal die geleerd wordt (doeltaal), tegelijkertijd de voertaal in de les. Dit betekent dat in de les Duits de leraar zo veel mogelijk Duits spreekt en de leerlingen ook. Dat geldt ook voor presentaties. In de onderbouw geven leerlingen presentaties met veel visuele ondersteuning (bijvoorbeeld via posters of PowerPoint presentaties). In dit fragment geven leerlingen korte presentaties met behulp van posters over onderwerpen op het niveau A1 van het Europees Referentiekader. De docent geeft na afloop gericht feedback op een beperkt aantal punten en geeft aan het eind complimenten aan de leerlingen. Heel belangrijk is dat een veilige sfeer ontstaat, waardoor alle leerlingen de taal durven spreken, zonder bang te zijn om fouten te maken.

Dit fragment is opgenomen tijdens een les Duits op het Kandinsky College (Nijmegen) in een tweede klas havo-vwo. De docente is Tanja Saksens. De leerlingen hadden op het moment van de opnames drie maanden Duitse les gehad.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.