praktijk
vo

Hoe help je leerlingen met dyscalculie in het voortgezet onderwijs?

  • Embedcode

Maritte heeft een dyscalculieverklaring. Voor haar is een speciaal behandelplan opgesteld. Hoe ga je in het voortgezet onderwijs om met leerlingen met dyscalculie?

 

Thema

Didactiek

Onderwerpen

Leerproblemen



Saskia | 9 oktober 2014

Dyscalculie = rekenstoornis. Als jij een verklaring hebt waarop staat dat je dochter een rekenstoornis heeft, dan heb je daarmee een dyscalculieverklaring. Als de neuropsycholoog in kwestie dat er niet op heeft gezet, vraag dan eens na waarom niet. Overigens zijn scholen niet bij wet verplicht iets te doen met de aanbevelingen die worden gegeven in een dyscalculieverklaring, omdat deze stoornis, anders dan dyslexie, nog niet wordt erkend. Als jouw school jouw dochter geen faciliteiten heeft gegeven (zie ook filmpje leraar24) en daar ook niet toe bereid is, ga dan heel snel op zoek naar een school waar ze dat wel doen! Succes, Saskia, eveneens moeder van een dochter met dyscalculie


frederique | 6 maart 2014

Is een verklaring voor een rekenstoornis van een erkende neuropsycholoog ook voldoende voor een dyscalculiekaart? De rekenstoornis die mijn dochter heeft, heeft dezelfde symptonen als dyscalculie en ook bij de informatie voor school( inmiddels van 2 havo naar 3 vmbo t gegaan omdat zij een 3 had voor wiskunde en een 5 voor natuurkunde) staan dezelfde adviezen als bij iemand die dyscalculie heeft. een rekenstoornis is toch ook dyscalculie?

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.