Gym en ict: logischer dan je denkt?
praktijk
po vo so

Gym en ict: logischer dan je denkt?

Het klinkt niet voor de hand liggend: digitale middelen combineren met bewegingsonderwijs. Toch kan ict een waardevolle toevoeging zijn aan de gymles. Het helpt leerlingen bij het aanleren van motorische vaardigheden door goed naar hun eigen beweging te kijken en ze krijgen meer inzicht in hun vorderingen. Bekijk drie voorbeelden waarin ict de gymles verrijkt.

  • Deze video kan worden embed

In bovenstaande video zie je hoe je met tablets observerend kunt leren. Jonge kinderen maken zich motorische vaardigheden sneller eigen door af te kijken bij anderen. Juist daarvoor kan een tablet een handig hulpmiddel zijn. Op De Sparrenbosschool in Bennebroek wordt tijdens de gymles veel gewerkt met de iPad. Leraar Harry van der Meer en zijn collega’s maken op verschillende manieren gebruik van de tablet in de gymles:

Apps met voorbeelden van oefeningen

Er zijn verschillende apps die voorbeelden van oefeningen laten zien. Kinderen kunnen de oefeningen bekijken en ze daarna zelf uitvoeren. Op De Sparrenbosschool gebruiken zij hier de betaalde app GymWijzer voor. Maar je hebt ook gratis alternatieven als Hudle Technique.

Beweging terugkijken

Met een tablet kun je ook bewegingsactiviteiten van leerlingen opnemen. Leerlingen kunnen deze opnames vertraagd terugkijken en krijgen zo feedback op hun eigen bewegen. Op deze manier leren ze makkelijker wat ze beter of anders moeten doen. Het opnemen van bewegingen kan via de camerafunctie op een tablet of via een app als Video Delay instant replay.

Lesbrieven met digitale ondersteuning

Op De Sparrenbos maken ze ook gebruik van de lesbrieven van gymwijzer.nl. Er zijn ook andere aanbieders, zoals Bewegen Samen Regelen die ook gebruikmaakt van videomateriaal en gymspiratie.nl.

Inzicht in de eigen vorderingen via ict

Het Orion College Noord is een school voor voortgezet speciaal onderwijs in Amsterdam. Ook hier spelen observerend leren en ict een belangrijke rol tijdens de gymles. 

Alle deelvaardigheden van de diverse gymleerlijnen zijn uitgewerkt in instructievideo’s. Een leerling kan zelf een video bekijken op een tablet en een inschatting maken van het niveau dat hij beheerst. Leerlingen kunnen de vaardigheid vervolgens oefenen en als ze het niveau hebben gehaald, mogen ze dat aanvinken op het digibord. Leerlingen krijgen zo niet alleen inzicht in hun eigen vorderingen, ze leren ook zelfstandig werken en omgaan met digitale apparaten als een tablet. 

Ict combineren met taal- en bewegingsonderwijs

De gymleerkracht van het Orion College Noord heeft ook een uitdagende manier bedacht om de betrokkenheid van leerlingen tijdens de gymles te vergroten. Door middel van een drietal spellen maakt hij een combinatie tussen bewegen, taal en ict.

In bovenstaande video zie je de drie spellen terug waarbij ict wordt gecombineerd met bewegingsonderwijs en andere vaardigheden. Bij de type-estafette werken leerlingen aan hun taal- en typevaardigheden, maar ook aan hun conditie. Bij het dobbelspel oefenen ze met tellen en online zoeken, maar moeten ze ook rondjes rennen. Bij het spel op de Wii oefenen ze hun motoriek, maar leren ze ook hoe je zo’n apparaat eigenlijk instelt. Zowel bij de estafette als bij het dobbelen is de combinatie van bewegen met taal geïmplementeerd. Kinderen leren op deze manier via een iPad een juist adres of vereniging opzoeken. Al deze spellen hebben een verschillende moeilijkheidsgraad.

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.