Leraar24 logo
Geïntegreerde taal- en techniekles versterken elkaar
praktijk
po

Geïntegreerde taal- en techniekles versterken elkaar

Taalvaardigheid en techniekkennis versterken elkaar. Taal heb je nodig om je gedachten en kennis over techniek te ordenen en met techniek kun je je taalvaardigheden oefenen. Daarom is integratie van die twee zo belangrijk. Maar in de praktijk is dat niet zo gemakkelijk, vinden veel leraren. In twee video’s zie je hoe leraren lessen hebben ontworpen en dit in de praktijk brengen. Ook lees je meer over de manier waarop je vakken kunt integreren.

  • Embedcode

Ronald Rouwhof, leraar op basisschool St.Joseph in Lochem, geeft in groep 5 een wetenschap en techniekles over magnetisme. Hij besteedt daarbij expliciet aandacht aan de taalvaardigheid van de leerlingen en stelt ze steeds vragen om hun denkvermogen aan te spreken. Je kunt denken aan:

  • Waarderingsvragen: wat vind je mooi, wat valt je op?
  • Voorspellings- en denkvragen: wat zou er gebeuren als..? Hoe kun je ervoor zorgen dat..? Wat is het verband tussen..? 
  • Operationele vragen: vraag een leerling iets uit te voeren, bijvoorbeeld te meten, dan gaat hij zelf op onderzoek uit.

Taal- en techniekdoelen laten aansluiten

Judith van Veenendaal, laatstejaars pabo-student bij Saxion, loopt stage in groep 4 op CBS Anna van Buren in Enschede. Zij heeft een natuur- en techniekles ontworpen over geluid, waarbij ze expliciet aandacht besteedt aan het stimuleren van de taalvaardigheid van de leerlingen. Bekijk de video met haar aanpak.

Integratie taal en techniek op de pabo

Op de pabo van Saxion is de techniekles geïntegreerd met taalles. Zo krijgen studenten vanaf het begin mee hoe ze later de techniekles zo kunnen geven dat leerlingen onderzoekend leren en daarbij hun taalvaardigheid verbeteren. Volgens Martine Gijsel, associate lector taaldidactiek bij Saxion, vinden veel leraren op de basisschool het lastig om techniekles gecombineerd met taalles te geven. Vaak twijfelen ze over hun eigen techniekkennis. Daarnaast gaan lesmethodes vaak uit van aparte vakgebieden. Belangrijk dus dat leraren zelf meer lessen in samenhang aanbieden. De resultaten van de leerlingen zijn dan namelijk hoger, stelt zij. 

Meer weten?

Thema

Curriculum

Onderwerpen

Natuur & techniek

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.


Stel je vraag aan Leraar24

Leraar24 helpt je graag. Laat ons weten als je een vraag hebt over onderwijs in de praktijk en onderzoek.

Leraar24 is een samenwerking tussen