Een kritisch reflexief gesprek

lerarenredactie | bijgewerkt op 07 maart 2017

Hoe vaak voer je een gesprek met collega’s over wat jij belangrijk vindt voor kinderen? Gebeurt het überhaupt nog wel dat je tijd hebt of tijd maakt om eens wat dieper in te gaan op de gebeurtenissen in je klas? Met wie spreek je over wat jij goed onderwijs vindt?

Wat jij goed onderwijs vindt, wordt bepaald door jouw eigen opvattingen. Echter ben je van deze opvattingen niet altijd bewust. Om op zoek te gaan naar deze opvattingen en die van je collega’s is er een gespreksvorm ontwikkeld: een kritisch reflexief gesprek. In circa 1.5 uur kun je met een aantal collega’s in gesprek over het pedagogisch denken en handelen en je onderliggende opvattingen. Het onderzoeken van je eigen opvattingen kan leiden tot bewustwording en een betere afstemming op de ontwikkel-, onderwijs- en leerbehoeften van de kinderen in de klas.

bijlagen

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.