Schoolplein vergroenen? Zo pak je dat aan
praktijk
Het schoolplein vergroenen: hoe pak je dat aan? Een stappenplan en tips van een groeneschoolplein-expert en van een basisschool die midden in het vergroeningsproces zit.
Zo geef je leerlingen in een zorggroep een goed leven Dit artikel bevat een video
praktijk
Hoe stimuleer je de ontwikkeling van leerlingen met ernstige verstandelijke of meervoudige beperkingen? Het LACCS-programma geeft begeleiders en leraren handvatten om deze kinderen een beter leven te geven.
Wat er niet klopt aan de meervoudige-intelligentietheorie
praktijk
Veel leraren werken met de meervoudige-intelligentietheorie, ontwikkeld door onderwijspsycholoog Howard Gardner. Maar deze theorie is wetenschappelijk niet bewezen. Wat klopt er wel én niet aan?
‘Leraren moeten niet over elkaar praten, maar mét elkaar’
praktijk
Leraar Lucelle Comvalius wil aandacht vragen voor pesten onder leraren. "Het is een lastig onderwerp waarover weinig wordt gesproken, maar als we het niet bespreken en oplossen, lopen leraren op een gegeven moment weg of komen ze ziek thuis te zitten." Daarom pleit ze voor gouden weken voor leraren, want een lerarenteam moet ook ontdekken wat ze aan elkaar hebben.
Wat betekent lesgeven op een cluster 2-school? Dit artikel bevat een video
praktijk
Het cluster 2-onderwijs is er speciaal voor leerlingen die een taalontwikkelingsstoornis hebben of die doof of slechthorend zijn. Taalspecialisten Anne Mijke Verhagen en Karlijn Meijer, en leraren Marion Swinkels en Twanneke Roest laten zien hoe het is om op een cluster 2-school te werken.
‘Ik probeer de grenzen van mijn leerlingen steeds verder op te rekken’ Dit artikel bevat een video
speciaal verhaal
In de serie Speciaal verhaal interviewen we leraren die in het speciaal onderwijs werken. In deze aflevering vertelt Ardi Sanwikrama hoe hij zijn leerlingen met een autisme spectrum stoornis voorbereidt op de 'grote boze buitenwereld'.