Hoe besteed je aandacht aan racisme en discriminatie in de les?

Zowel politici als leraren willen dat het onderwijs meer aandacht besteedt aan racisme en discriminatie, maar hoe geef je als leraar goed les over deze – vaak gevoelige – onderwerpen?

bijgewerkt op 15 april 2021 | praktijk | po | vo | mbo

10 uur per week extra naar school? In Rotterdam doen leerlingen het met plezier

In Rotterdam werken scholen met de aanpak ‘Doen-denken’ aan kansengelijkheid. Leerlingen besteden maar liefst tien extra lesuren per week aan hun ontwikkeling en ontplooiing.

29 maart 2021 | praktijk | po

Terug naar de klas: 8 tips voor een goede start

De eerste weken op school zullen leerlingen weer moeten wennen, aan elkaar en aan het schoolritme. Versterk eerst het groepsgevoel.

bijgewerkt op 8 februari 2021 | actueel | po

Hoe de klasindeling de prestaties van leerlingen kan beïnvloeden

Een klasindeling kan de leerprestaties positief beïnvloeden. Daarbij gaat het niet alleen om het kiezen voor rijen of groepjes, maar ook om wie naast elkaar zit.

25 januari 2021 | onderzoek | po

Klasindeling beïnvloedt sociale dynamiek

Met een goede klasindeling kan een leraar de relaties tussen leerlingen verbeteren. En ervoor zorgen dat kinderen die minder goed in de groep liggen, letterlijk beter op hun plek komen te zitten.

bijgewerkt op 8 december 2020 | onderzoek | po

Werken aan groepsgevoel en gemotiveerde leerlingen in coronatijd

Hoe kun je zorgen voor een positief groepsgevoel en gemotiveerde leerlingen als de klas afwisselend online en op school is? Bekijk de tips van leraren uit het voortgezet onderwijs

bijgewerkt op 4 maart 2021 | praktijk | vo | mbo

Leraar24 is een samenwerking tussen