Hoe besteed je aandacht aan racisme en discriminatie in de les?

Zowel politici als leraren willen dat het onderwijs meer aandacht besteedt aan racisme en discriminatie, maar hoe geef je als leraar goed les over deze – vaak gevoelige – onderwerpen?

bijgewerkt op 15 april 2021 | praktijk | po | vo | mbo

Autisme Spectrum Stoornis: zo ga je ermee om als leraar

Leerlingen met het Autisme Spectrum Stoornis (ASS) lopen soms vast in het reguliere onderwijs. Hoe kunnen vo- en mbo-scholen hen goed en passend onderwijs bieden?

bijgewerkt op 30 maart 2021 | praktijk | vo | mbo | so

Hoe ga je als leraar om met een depressieve leerling?

Tijdens de tweede lockdown voerde De Kindertelefoon 16% meer gesprekken over depressie. Wat zijn de signalen van een depressieve leerling? En wat kun je als leraar doen?

bijgewerkt op 25 maart 2021 | praktijk | po | vo | mbo

Online themaweek zorgt voor verbinding

Een online themaweek organiseren biedt kansen. Zo kan een gastdocent een verhaal vertellen aan de hele school tegelijk en blijkt het soms heel nuttig dat leerlingen hun vragen anoniem kunnen stellen.

4 maart 2021 | praktijk | mbo

Aan de slag met digitale geletterdheid in de klas? Zo doe je dat

De voorbeeldcases in het ‘Handboek digitale geletterdheid’ laten zien hoe modules rond digitale geletterdheid kunnen aansluiten op bestaande vakken in het po en vo. Dit handboek helpt je een visie op digitale geletterdheid te formuleren en stappen te zetten in de praktijk.

bijgewerkt op 4 maart 2021 | praktijk | po | vo | mbo | so

Werken aan groepsgevoel en gemotiveerde leerlingen in coronatijd

Hoe kun je zorgen voor een positief groepsgevoel en gemotiveerde leerlingen als de klas afwisselend online en op school is? Bekijk de tips van leraren uit het voortgezet onderwijs

bijgewerkt op 4 maart 2021 | praktijk | vo | mbo

Leraar24 is een samenwerking tussen