Engels in het kleuteronderwijs: hoe doe je dat?
Steeds meer basisscholen beginnen al in de kleuterklas met Engels, omdat het beheersen van die taal steeds belangrijker wordt. Hoe pakken een native speaker en de eigen leraar dit aan en wat zijn de voordelen van vroeg vreemdetalenonderwijs (vvto)?
Op basisschool de Bergse Zonnebloem in Rotterdam verzorgt leraar Amy van ‘t Hof vier uur per week Engels. Zij is een native speaker en spreekt uitsluitend Engels met de leerlingen. Conny Plomp, leraar groep 1/2 op basisschool de Bongerd in Ridderkerk, geeft naast de reguliere lessen ook elke dag Engels. Zij zet een Engelse vlag op tafel om aan te geven dat de les begint. Beide leraren laten de leerlingen spelenderwijs kennismaken met de taal, met liedjes en spelletjes. Herhaling zorgt ervoor dat de leerlingen veel aan de taal worden blootgesteld en dat ze er goed mee kunnen oefenen.
Native speaker of de eigen leraar?
Hoewel het op veel basisscholen gebruikelijk is om alleen in de bovenbouw Engels te geven, zijn er in Nederland steeds meer scholen die ook de kleuters Engels aanbieden. Een school kan ervoor kiezen om een native speaker alle Engelse lessen te laten verzorgen of om hun eigen leraren bij te laten scholen zodat zij zelf de lessen kunnen geven. Belangrijk is in ieder geval dat de leraren de Engelse taal op een redelijk niveau beheersen. Het inzetten van een native speaker heeft als voordeel dat de leerlingen sneller de correcte grammatica en een ‘native accent’ aanleren. De eigen leraar is daarentegen meer vertrouwd met de leerlingen en dat is goed voor het leerklimaat.
De voordelen van Engelse les op jonge leeftijd
Hoogleraar toegepaste taalwetenschap Kees de Bot legt uit in de video wat de voordelen zijn van het leren van Engels op jonge leeftijd. Zo kun je een hoger niveau behalen wanneer je vroeg begint met het leren van een vreemde taal, omdat je meer tijd hebt om te leren en perfectioneren. Ook is de kans groter dat leerlingen een betere uitspraak ontwikkelen. Dit heeft te maken met de ontwikkeling van de hersenen die op jonge leeftijd beter in staat zijn om klanken te registreren en na te bootsen. Bovendien zijn jonge kinderen minder bang om fouten te maken dan volwassenen, wat het leren bevordert. De Bot benadrukt wel dat het van belang is om de vreemde taal te blijven herhalen om taalverlies te voorkomen.
Meer weten over vvto?
- Kijk op de website van Nuffic naar mogelijkheden voor vvto, Duits of Frans op de basisschool, of het project Tweetalig Primair onderwijs
- Lees meer over de effecten van vvto in het Leraar24-artikel Jonge kinderen leren vreemde taal alleen bij genoeg les en kundige leraar (2020) en in het onderzoek Zicht op vroeg vreemdetalenonderwijs (2017)
- Lees meer over de relatie tussen vreemde talendidactiek en de leeropbrengsten voor Engels als vreemde taal bij leerlingen tussen 4 en 12 jaar of lees het artikel over Duits in het basisonderwijs
- Ga naar de website van het Expertisecentrum Engels op de basisschool Earlybirds