Leraar24 logo
Hoe biedt virtual reality meerwaarde voor de rekenles?
praktijk
vo
mbo

Hoe biedt virtual reality meerwaarde voor de rekenles?

Met virtual reality breng je rekenonderwerpen, zoals kaartlezen en het metriek stelsel tot leven in het klaslokaal. Voor onderwerpen uit het domein meten en meetkunde kan deze ervaring een meerwaarde bieden voor leerlingen omdat ze abstracte begrippen voor zich zien.

  • Embedcode

Maurits Wolf, docent rekenen aan het Summa College in Eindhoven, werkt regelmatig met virtual reality (VR) tijdens de rekenles. Hij vindt het een afwisselende werkvorm die bij de leerlingen tot de verbeelding spreekt. In de video zie je hoe Wolf VR in zijn les inzet en hoe leerlingen erop reageren.

Hoe zet je virtual reality in?

Virtual reality kun je inzetten als starter om op een prikkelende manier het onderwerp van de rekenles in te leiden. Ook kun je VR inzetten als werkvorm in een carrousel- of circuitvorm. Met kartonnen brillen (cardboards) is de aanschaf goedkoper en makkelijk toepasbaar zonder speciaal VR-lokaal. Wanneer je wel een VR-lokaal hebt maar niet voor elke leerling een bril, is het fijn als er een extra persoon is die de leerlingen begeleidt in het VR-lokaal of de rest van de klas ondersteunt.

Toepasbaarheid bij andere vakken

In de video zie je hoe Wolf virtual reality tijdens een rekenles inzet, maar deze werkvorm leent zich ook voor andere vakken. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Met de app HTC VIVE kijk je door het menselijk lichaam heen waardoor de app prima inzetbaar is bij het vak biologie.
  • Bij het vak aardrijkskunde kun je Google Earth VR en Google Expeditions inzetten. Met Google Earth verken je de wereld met satelliet– en luchtfoto’s. Met Google Expeditions maak je een virtuele tour over de wereld.
  • Voor beeldende vorming zijn er apps waarmee je 3D tekeningen kunt maken zoals Google Tilt Brush en Paint VR. Je kunt dan als het ware in de tekening rondlopen en de tekening vanuit verschillende hoeken bekijken.

Tips bij de toepassing van VR in de klas

  • Je hebt een telefoon nodig met voldoende geheugen en snelheid. Soms heeft een leerling niet voldoende geheugen op zijn telefoon. Laat leerlingen dan samen op 1 telefoon werken.
  • Bereid de les goed voor en probeer eerst zelf de app uit. Zo weet je of de app werkt en waar je tegenaan loopt bij het installeren, zodat je dit kunt gebruiken bij de instructie aan de leerlingen. Speel zelf de games een aantal keren zodat je zelf ervaart wat je leerlingen laat doen. Je kunt ze dan beter ondersteunen.
  • Het is een werkvorm die je niet zomaar even inzet. Het zoeken van apps en het plaatsen van deze apps op de telefoons van leerlingen kost tijd. Tijdwinst behaal je door de leerlingen de app als huiswerk te laten installeren.

Meer weten?

Thema

Leermiddelen

Onderwerpen

Leermateriaal


Joost Hulshof | 6 augustus 2020

Welke onderwijskundige rechtvaardiging was er voor dit filmpje? Ik stel de vraag maar aan Rob Martens van RdMC (nu Look), dat met SBL en Kennisnet Leraar24 doet.

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.


Leraar24 is een samenwerking van