praktijk
vo
mbo

Hoe biedt virtual reality meerwaarde voor de rekenles?

Met virtual reality (VR) breng je rekenonderwerpen zoals kaartlezen en metriek stelsel in het klaslokaal tot leven zonder dat je met de klas naar buiten hoeft. Zeker voor onderwerpen uit het domein meten en meetkunde heeft dit meerwaarde omdat deze onderwerpen duidelijker worden als je ze daadwerkelijk ervaart. Door de ervaring in 3D onthouden leerlingen beter wat ze geleerd hebben. In deze video zie je hoe Maurits Wolf een rekenles geeft met behulp van VR. Hij maakt gebruik van de rekenapp Startrekenen VR.

  • Embedcode

Maurits Wolf van Summa College in Eindhoven werkt regelmatig met virtual reality tijdens de rekenles. Het is een afwisselende werkvorm en spreekt tot de verbeelding bij leerlingen. Door te werken met VR, en dus in een andere omgeving te zijn, blijft het geleerde beter hangen. Het maakt meer indruk, dan wanneer leerlingen het uit een boek leren of wanneer de leraar het alleen maar vertelt, aldus Maurits. Meerdere zintuigen worden aangesproken wat het leren intenser en krachtiger maakt.

Leerlingen zijn enthousiast over het werken met VR. Het maakt de rekenles betekenisvol. Leerlingen zijn meer betrokken waardoor het leerrendement hoger is. Vaak vinden leerlingen rekenen lastig waardoor ze het als een minder leuk vak ervaren. Rekenen met VR maakt rekenonderwerpen duidelijker waardoor leerlingen sneller succeservaringen opdoen.

Hoe zet je virtual reality in?

Virtual reality kun je inzetten als starter om op een prikkelende manier het onderwerp van de rekenles in te leiden. Ook kun je VR inzetten als werkvorm in een carrousel- of circuitvorm. Met kartonnen brillen (cardboards) is de aanschaf goedkoper en makkelijk toepasbaar zonder speciaal VR-lokaal. Wanneer je wel een VR-lokaal hebt maar niet voor elke leerling een bril, is het fijn als er een extra persoon is die de leerlingen begeleidt in het VR-lokaal of de rest van de klas ondersteunt.

Meerwaarde virtual reality

Virtual reality biedt meerwaarde wanneer de lesstof beter werkt in 3D dan op papier of op een computer. Daarom haalden de methodemakers van Startrekenen VR alleen de onderwerpen uit de rekenleerlijn die zich daar goed voor lenen. Bijvoorbeeld hoogte en lengte, het volgen van een route en aanzichten. Onderwerpen die geschikter zijn voor 2D zijn alleen beschikbaar in een boek of op de computer. Daarmee wordt voorkomen dat het middel het doel op zich wordt.

Startrekenen VR haalt de werkelijkheid op een laagdrempelige manier dichtbij. Leerlingen leren bijvoorbeeld kaartlezen met een routegame. De leerling bezorgt pizza’s in een virtuele stad en volgt daarbij een routebeschrijving. Begrippen zoals windrichtingen en links en rechts komen aan bod. De methodemakers hopen dat klassen nog steeds naar buiten blijven gaan en onderstrepen het belang van het ervaren van rekenonderwerpen in de echte wereld.

Toepasbaarheid bij andere vakken

Maurits Wolf gebruikt virtual reality niet alleen in de rekenles. Voorbeelden van toepassing bij andere vakken zijn:

  • Met de app HTC VIVE kijk je door het menselijk lichaam heen waardoor de app prima inzetbaar is bij het vak biologie.
  • Bij het vak aardrijkskunde kun je Google Earth VR en Google Expeditions inzetten. Met Google Earth verken je de wereld met satelliet– en luchtfoto’s. Met Google Expeditions maak je een virtuele tour over de wereld.
  • Voor beeldende vorming zijn er apps waarmee je 3D tekeningen kunt maken zoals Google Tilt Brush en Paint VR. Je kunt dan als het ware in de tekening rondlopen en de tekening vanuit verschillende hoeken bekijken.

Tips bij de toepassing van VR in de klas

  • Je hebt een telefoon nodig met voldoende geheugen en snelheid. Soms heeft een leerling niet voldoende geheugen op zijn telefoon. Laat leerlingen dan samen op 1 telefoon werken.
  • Bereid de les goed voor en probeer eerst zelf de app uit. Zo weet je of de app werkt en waar je tegenaan loopt bij het installeren, zodat je dit kunt gebruiken bij de instructie aan de leerlingen. Speel zelf de games een aantal keren zodat je zelf ervaart wat je leerlingen laat doen. Je kunt ze dan beter ondersteunen.
  • Het is een werkvorm die je niet zomaar even inzet. Het zoeken van apps en het plaatsen van deze apps op de telefoons van leerlingen kost tijd. Tijdwinst behaal je door de leerlingen de app als huiswerk te laten installeren.

Meer weten?

  • Om leraren te laten onderzoeken welke rol virtual reality daadwerkelijk kan spelen in het onderwijs, maakte Kennisnet een gratis les over virtual reality. Irene van Meel, docent op het Munnikenheide College in Etten-Leur, probeerde deze les uit en vertelt hierover in de video Virtual reality in de klas.
  • In de publicatie op Leraar24 Effectiviteit augmented en virtual reality kom je meer te weten over de inzet en effectiviteit van augmented en virtual reality in het basisonderwijs.
  • VAL Junior is een innovatief onderwijsconcept waarbij leerlingen autonoom en interactief leren in een virtuele omgeving.
  • In Virtual reality: dit kun je ermee lees je wat er mogelijk is met virtual reality in het onderwijs.
  • Kennisnet schreef een artikel over virtual reality in het onderwijs.
Thema

Leermiddelen

Onderwerpen

Leermateriaal


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.