praktijk
po

Voorleesfilm motiveert leerling en ouder bij leren lezen

Elke maand maakt leraar Fedor Baarslag een voorleesfilm van zijn leerlingen en die stuurt hij naar de ouders. Hij merkt dat het motiveert om ouders te betrekken bij het leren lezen. Na een aantal films ontstaat er een reeks waaruit de groei in leesvaardigheid zichtbaar wordt voor de leerling, de ouders en de leraren.

  • Embedcode

Leerlingen mogen tijdens de leesles zelf kiezen wat ze mogen voorlezen en daar wordt een voorleesfilm van ongeveer één minuut van gemaakt. Met de voorleesfilm laten leerlingen zien wat ze al kunnen en dit draagt bij aan hun leesmotivatie. De leraar stuurt het filmpje direct door naar de ouders zodat zij ook kunnen zien hoe hun kind voorleest. In de video vertellen de ouders wat het effect ervan is. 

Ouderbetrokkenheid belangrijk voor leesmotivatie leerlingen

Fedor Baarslag, leraar van groep 3 op openbare basisschool Tellegen, is de bedenker van ‘Kijk mij voorlezen op film’. Het is vanuit de gedachte ontstaan dat ouders een belangrijke rol in de leesontwikkeling en -motivatie van kinderen spelen. 

Kinderen van ouders die zelf lezen en die met hun kind praten over boeken, komen verder in het onderwijs (Notten, 2011). Ouders spelen dus een belangrijke rol. Stichting Lezen stelt dat de leesopvoeding zeer bepalend is voor leessucces. De invloed van ouders is zelfs meer dan drie keer groter dan die van de leraar, wanneer beiden een actieve leesopvoeding aanbieden. 

Praktijkonderzoek naar effecten van de voorleesfilms

Baarslag heeft het effect van de voorleesfilms onderzocht op negen scholen. Hieruit blijkt dat de voorleesfilms aantoonbaar positief hebben bijgedragen aan het vergroten van de ouderbetrokkenheid bij lezen. Daarnaast heeft het een positieve op de leesmotivatie van de leerlingen. 

Het onderzoek richtte zich ook op de leesmotivatie van de leerling. Daaruit blijkt dat het delen van de videofilms met leerlingen en ouders een positieve bijdrage levert aan de leesmotivatie van de kinderen. Met name doordat de groei van de leerlingen zo duidelijk zichtbaar wordt. 

Het bekijken van een voorleesfilm riep overwegend gevoelens van trots op bij de ouders van de leerlingen. Dit uit zich in complimenten en positieve aandacht voor het kind. Het onderzoek bevestigt dat deze waardering van ouders een positieve effect heeft op de leesmotivatie. 

Een kleine groep leerlingen (tussen de 5% en 7%) gaf aan dat zij het opnemen van voorleesfilms geen plezierige activiteit vonden. Uit de resultaten blijkt dat zij vooral de tegenovergestelde en negatieve aspecten ervaren, zoals ‘prestatiedruk’ en een ‘angst voor negatieve beoordeling’. Het is belangrijk om de leesfilm geen verplicht karakter te geven. Laat leerlingen vrij in wanneer, wat en hoe vaak ze willen voorlezen op film, is het advies. 

Meer weten over leesbevordering en ouderbetrokkenheid?

Thema

Curriculum

Onderwerpen

Nederlands


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.