praktijk
po
vo
mbo

25 vragen over: wat is goed of fout op internet?

Kinderen zijn al snel slachtoffer op internet, maar ze kunnen ook dader zijn. Zo is pesten op het internet een belangrijk thema. Maar hoe praat je met leerlingen over internetveiligheid en internetcriminaliteit? Met deze 25 vragen bespreek je wat het verschil is tussen goed en fout op internet.

Het is belangrijk dat kinderen al vroeg leren wat goed en fout is op het internet. Hacken kan misschien leuke situaties opleveren, maar is verboden. Het plaatsen van gekke foto’s van medeleerlingen kan grappig zijn, maar voor het slachtoffer is het meestal kwetsend. Met deze 25 vragen praat je open over wat goed en fout is op internet.

  1. In films als Batman en Superman draait het om de held en de boef. Het goed tegen het kwaad. Wat is voor jou op het internet goed en wat is het kwaad?
  2. Wat is de beste film over de risico’s van internet die je hebt gezien? Waarom vond je de film zo goed?
  3. Als iemand het wachtwoord steelt van je socialmedia-accounts, zoals Snapchat en Instagram, wat is dan het ergste wat je kan gebeuren?
  4. Stel dat iemand je WhatsApp-gesprekken hackt. Welke zaken mogen absoluut niet gedeeld worden met de buitenwereld?
  5. Leerlingen maken net als volwassenen fouten op internet. Ze laten bijvoorbeeld hun wachtwoord ergens slingeren, of vergeten uit te loggen op een openbare computer. Wat is jouw grootste veiligheidsblunder op het internet?
  6. Wat is jouw manier om een sterk wachtwoord te maken?
  7. Welke drie dingen moeten kinderen volgens jou minimaal weten over veilig internet aan het einde van de basisschool?
  8. Welke drie dingen moeten leerlingen volgens jou minimaal weten over veilig internet aan het einde van de middelbare school?
  9. Hoe leg je aan hele jonge kinderen uit wat veilig internetten is? Hoe zou jij dat doen?
  10. Als jij leraar was en een les over cybersecurity of veilig internet zou geven, wat zou je leerlingen dan in elk geval leren?
  11. Een faker is iemand die zich voordoet als een ander. Soms om je in te palmen en seksuele handelingen te laten verrichten voor de webcam. Hoe herken je een faker, op bijvoorbeeld Facebook, Instagram of in een game? Wat zijn jouw gouden tips?
  12. Het komt voor dat kinderen inbreken op elkaars account en grappige foto’s plaatsen op bijvoorbeeld een Instagram-pagina van een ander. Vaak legt de dader achteraf uit dat het niet de bedoeling was om iemand kwaad te doen en dat het een grapje was. Maar inbreken op een account van iemand anders is strafbaar. Wat is voor jou het verschil tussen een grapje en crimineel gedrag op internet? Wanneer gaat iemand echt te ver?
  13. Wat voor straf verdient iemand die je gesprekken hackt en deelt met de hele wereld? En iemand die de bank hackt en de bankgegevens van mensen met de hele wereld deelt?
  14. Vind je het terecht dat een school een leerling die zich digitaal misdraagt, schorst of zelfs van school stuurt?
  15. Een vader ontdekte dat een onbekende jongen van 17 jaar op internet zijn dochter seksueel belaagde. In werkelijkheid was de jongen niet 17 jaar, maar ging het om een man van 46 jaar. De vader zocht de dader op en sloeg hem zo hard met een sneeuwschuiver, dat tegen de vader een celstraf van zes jaar werd geëist. Als jij de rechter was, wat zou jouw besluit zijn?
  16. Welke criminelen zijn er op internet? Wat is voor jou de top-3 van de ergste soort internetcriminelen?
  17. Kun je ook bewondering hebben voor wat online criminelen voor elkaar krijgen? Waarom niet, waarom wel?
  18. Stel, een cybercrimineel vraagt je om hem een handje te helpen. Hij betaalt je 50 euro per uur. Zou je het doen? Waarom niet, waarom wel?
  19. Wanneer is hacken ethisch acceptabel. En wanneer niet?
  20. Stel, je bent directeur van een internetbeveiligingsbedrijf en je zoekt nieuwe werknemers. Een leerling is digitaal heel handig en wil voor je komen werken. Wat wil je terugzien op zijn cv? En als je op zijn naam zoekt op internet wat wil je dan beslist niet over hem vinden op het internet?
  21. Stel, een hacker die in de gevangenis heeft gezeten en weer vrij is gekomen, neemt zich voor het nooit meer te doen. Hoe kan hij zich met zijn deskundigheid op een positieve manier inzetten voor de samenleving?
  22. Het komt wel eens voor dat leerlingen het schoolsysteem plat leggen met een DDoS-aanval. Hoe voorkom je dat leerlingen dat doen?
  23. Hoe zorg je ervoor dat hackende leerlingen zich positief voor de school inzetten?
  24. Wat kan je school nog meer doen voor digitaal briljante leerlingen?
  25. Stel, je bent ouder van een whizzkid die handig is met technologie en heel goed is in hacken. Welk opleidingsadvies zou je je kind geven?

25 vragen over internet

Om het gesprek met leerlingen nog beter te voeren, publiceert Kennisnet op leraar24.nl de reeks 25 vragen over internet. De serie bestaat uit 4 artikelen, die ieder 25 hulpvragen bevat om te praten met leerlingen over internet:

De artikelreeks ’25 vragen over internet’ is een bewerking van de bijlagen uit het Handboek Digitale geletterdheid van Remco Pijpers, strategisch adviseur digitale geletterdheid bij Kennisnet en expert op het gebied van jeugd en digitale media.


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.