Digitaal leermateriaal vinden en kiezen: zo doe je dat
Er is steeds meer (digitaal) leermateriaal beschikbaar. Een fijne ontwikkeling voor leraren die zelf hun lessen willen vormgeven, bijvoorbeeld op basis van leerdoelen. Hoe maak je een goede keuze voor betrouwbaar en goed leermateriaal? En waar is dat te vinden?

Bij het kiezen voor nieuw leermateriaal is het goed om naar het integrale leermiddelenpakket van een school te kijken of vraag na of er een leermiddelenbeleid is. Het is belangrijk om losse leermiddelen in samenhang te kiezen met de methodes die worden gebruikt. Lesmateriaal hoeft niet van dezelfde uitgever te komen, maar het is wel belangrijk dat ze in het curriculum passen, op elkaar aansluiten en dat de leermiddelen elkaar aanvullen.
Bepaal leerdoelen bij digitaal leermateriaal
Denken en werken vanuit leerdoelen kan helpen bij de selectie van je leermateriaal. Je kan op die manier zorgen voor een betere aansluiting op de leerbehoeftes van leerlingen. Als je als leraar goed weet welke doelen je met je klas wilt behalen, kun je daar vervolgens goed passend leermateriaal bij selecteren. Een methode van een uitgever biedt vaak een goede basis, waar je vervolgens leermaterialen aan kunt toevoegen. Bijvoorbeeld passend lesmateriaal dat dat dicht bij de leefwereld van de kinderen in jouw klas staat.
Sommige scholen werken met een leermiddelenspecialist, dat is vaak één van de leraren. De leermiddelenspecialist houdt de samenhang van alle leermiddelen in het oog en verzamelt de verschillende wensen van leraren op het gebied van leermiddelen. Hij kan leraren helpen bij het zoeken naar passende leermaterialen.
Digitaal leermateriaal vinden
Er wordt veel nieuw leermateriaal ontwikkeld. Door je breed te oriënteren, kom je vanzelf nieuwe leermiddelen tegen en krijg je een goed beeld van het aanbod. Uitgevers leveren vaak complete methodes, maar maken ook veel aanvullend materiaal. Op de websites van de uitgevers en de leermiddelendistributeurs en schoolleveranciers vind je alle informatie en kun je inspiratie opdoen.
Online en open leermateriaal
Het platform Impuls Open Leermateriaal stimuleert het gebruik en maken van open leermateriaal voor en door leraren. Kenmerken van open leermaterialen zijn dat ze gratis beschikbaar zijn en dat je het zonder beperkingen mag gebruiken en aanpassen (afhankelijk van de licentie die de maker aan het materiaal heeft gegeven). Op het online platform Wikiwijs staan meer dan 550.000 duizend open leermaterialen.
Op onderstaande websites is ook goed aanvullend leermateriaal te vinden.
Inspiratie opdoen
Je kunt ook een onderwijsbeurs als de NOT of de IPON bezoeken. Of vraag bij uitgevers na welke nieuwe materialen verwacht worden. Het is ook een idee om inspiratie op te doen bij andere schoolbesturen en scholen om te zien wat bij hen goed werkt. Wissel tips en ervaringen uit met collega’s, juist ook van andere scholen.
In gesprek met leveranciers
Een belangrijk onderdeel van het keuzeproces voor leermateriaal is het gesprek met leveranciers. Zeker als het om digitaal materiaal gaat, kan het helpen de volgende vragen te stellen:
- Hoe werkt het leermiddel precies?
- Wat zit er wel en wat er niet in het totale pakket?
- Wat zijn de technische vereisten om met het leermiddel te kunnen werken?
- Welke didactische keuzes heeft een uitgever gemaakt bij het samenstellen van een methode?
- Hoe zie je die keuzes terug in de leermethode?
Meer weten?
- Door je lessen op te zetten door te denken vanuit leerdoelen is het mogelijk om het (digitaal) leermateriaal nog beter te laten aansluiten op de leerbehoeftes van leerlingen.
- Wil je de rol van digitale leermiddelen in het onderwijsleerproces beter in beeld krijgen? Lees dan de publicatie De leermiddelenketen in het onderwijs van Kennisnet.
- Leraren die werken in het onderwijsprogramma QUEST ’21 op het A. Roland Holst College in Hilversum maken al het lesmateriaal zelf.