Geleerde lessen van het mentoraat op afstand
praktijk
vo mbo

Geleerde lessen van het mentoraat op afstand

Als mentor heb je een belangrijke rol in de begeleiding van leerlingen. Om hen te stimuleren in hun ontwikkeling en te motiveren om te leren. Toen de scholen sloten vanwege corona, moest die begeleiding ineens op afstand plaatsvinden. Het leidde soms tot creatieve oplossingen en ook tot wijze lessen waar mentoren nu de scholen weer open zijn nog profijt van hebben.

Leraar geeft leerlingen via online bellen les

Toen de scholen gesloten waren, hebben veel mentoren snel moeten uitvinden hoe je leerlingen op afstand begeleidt. Sommige lessen die ze daaruit geleerd hebben, passen ze ook toe nu scholen weer open zijn. Desiree Berendsen, leraar filosofie en mentor op het Corderius College in Amersfoort, had toen de school nog was gesloten, elke dag op een vast moment online contact met haar 6 vwo-mentorklas. De klas van 16 leerlingen had ze in vieren gedeeld. “Dat vaste kwartiertje in de ochtend vonden ze allemaal fijn. Ik wil dit blijven doen als de scholen weer open zijn.”

Leren omgaan met onzekerheid

Rondom examens hebben alle leerlingen last van spanning. Toen de scholen sloten was er nog meer onzekerheid rondom eindexamens en herkansingsregelingen. Het werd daardoor nog duidelijker dat je als mentor leerlingen moet helpen hun onzekerheid te benoemen. “Omgaan met onzekerheid, twijfels bespreken en leerlingen geruststellen, dat is belangrijk in je rol als mentor. Het is goed om onzekerheid te delen, te benoemen dat het normaal is dat je gevoelens van boosheid of verdriet hebt”, aldus Desiree.

Blijf doorvragen

Het nadeel van een mentoraat op afstand is dat het meer tijd kost. “Op school kan ik m’n leerlingen makkelijk opzoeken. En dan zie ik hun lichaamstaal en kan ik hun signalen aflezen. Nu weet ik niet wat ze voelen”, gaf Wilma van Rest aan. Ze is mentor en wiskundeleraar op het Veurs Lyceum in Leidschendam. Ze leerde erdoor hoe belangrijk het is om te blijven doorvragen. “Want als een leerling niet prettig in z’n vel zit, kan dat allerlei gevolgen hebben. Ook op het gebied van het leren.”

Een goede band loont. Ook op afstand.

Henk Jan van ’t Zand is natuurkundeleraar en mentor van brugklas havo-vwo aan het Coornhert Lyceum in Haarlem. Toen de scholen dicht waren, merkte hij hoe belangrijk het is dat je als leraar een goede band met je leerlingen hebt. Henk Jan profiteerde ervan dat hij in de basis al goed contact heeft met leerlingen en ouders. “Ik voer met alle leerlingen en ouders regelmatig MOL-gesprekken. Dat is een gesprek tussen mentor, ouder en leerling. Daardoor zijn de lijntjes heel kort. Als mijn leerlingen de kantjes er vanaf lopen, dan bel ik zo de ouders op.”

Wees goed bereikbaar

Ook op mbo-scholen moesten mentoren alle zeilen bijzetten om goed contact met hun studenten te onderhouden. Anne Roelse, leraar Pedagogiek en Studieloopbaanbegeleider (SLB) bij ROC Tilburg, had elke week contact met haar mentorklas (1e jaars) in het SLB-uur via MS Teams. Sommigen kent ze beter omdat die ook haar lessen pedagogiek of drama volgen. Roelse vond het online contact leuk en effectief, maar merkte ook hoe belangrijk het is dat leerlingen je weten te vinden. ”Op school kom je studenten tegen op de gang, zijn er informele momentjes om te vragen hoe het gaat. Online plande ik dat meer in en nam ik ze even apart. Of ik spreek ze na een les nog even een-op-een, ook via e-mail of de telefoon.”

Goede afstemming met het team

Roelse merkte dat sommige studenten goed zelfstandig werkten en anderen dit minder goed konden. Ze vonden het wel allemaal lastig om hun vrienden niet te zien. Ook geven studenten aan thuis vaak afgeleid te zijn: het is onrustig, sociale media vragen aandacht. De leraren doen hun best om de studenten eenduidige informatie te geven. Goed om dat als team af te stemmen, vindt zij. Ook nu scholen weer open zijn.

Online contact straks behouden

De mbo-leraar is enthousiast over het online lesgeven en wil de positieve kanten behouden als straks de scholen weer open zijn. Roelse: ”Het scheelt tijd en je kunt studenten die ziek zijn ook bereiken. Ook sommige lessen, over theorie bijvoorbeeld, kun je prima digitaal verzorgen. Maar het echte contact, het persoonlijke gesprek, is onmisbaar. Studenten hebben maatwerk nodig, dus je moet goed in de gaten houden waar ze mee zitten en hen ondersteunen. Of het nu om het leren, de stage of persoonlijke zaken gaat.”

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.