Maak van buitenonderwijs een succeservaring
Emin Kececi is leraar Engels op verschillende mbo-instellingen. Hij vindt het belangrijk om regelmatig met zijn studenten naar buiten te gaan. Zo organiseerde hij samen met zijn studenten en een collega een food market. “Het is misschien wat extra werk om buitenonderwijs te organiseren, maar als je ziet wat het oplevert, is dat het dubbel en dwars waard.”
Emin Kececi en Ron Endendijk geven les op de SVO vakopleiding Food in Houten. Kececi geeft Engels, Endendijk is leraar generieke vakken en bedrijfsvoering. Ze werkten samen om de food market mogelijk te maken. Kececi: “Door dit samen met een collega op te pakken, heb je net iets meer tijd en kun je meer doen. Studenten leren hier ontzettend veel van: ze leren ondernemen en ze zien dat ze zelf het verschil kunnen maken. Het is goed voor ze om te ervaren dat je met redelijk weinig moeite zoveel kunt bereiken.”
Paperclip ruilen
Op andere mbo-instellingen waar Kececi werkt, geeft hij ook regelmatig buitenlessen. “Ik vind het belangrijk om studenten te laten ervaren dat ze ook buiten de schoolmuren succes kunnen hebben.” Hij geeft studenten bijvoorbeeld een ruilopdracht waarbij ze een paperclip moeten ruilen voor iets van meer waarde. Met de spullen die studenten verzamelen, organiseren ze een veiling in de school voor een goed doel. Als studenten na de opdracht terugkomen in de klas moeten ze in het Engels vertellen hoe het is gegaan en welke tactieken ze hebben gebruikt.
Jezelf leren verkopen
Emin Kececi legt uit dat het bij dit soort opdrachten belangrijk is dat studenten andere mensen leren enthousiasmeren. “Het gaat er dan ook om dat ze zichzelf zo goed mogelijk weten te verkopen. Ze gaan in groepjes op pad en komen een uur later terug. Ik geef ze mijn vertrouwen en ga ervan uit dat ze doen wat ik van ze vraag, al vraag ik ze wel onderweg foto’s of een vlog te maken. Meestal houden ze zich braaf aan de opdracht. Vooraf geloven studenten vaak niet dat dit gaat lukken, maar ze komen altijd terug met waardevolle spullen. Ik heb weleens meegemaakt dat een student terugkwam met een elektrische fiets.”
Dit leer je niet uit een boek
De reden dat Kececi buitenlessen organiseert, is omdat studenten vaak niet zo gemotiveerd zijn. Hij merkt dat ze alleen maar op school zitten omdat dat nu eenmaal moet. Kececi wil zijn studenten graag succeservaringen geven. “Met dit soort opdrachten buiten het lokaal help ik studenten anders naar bepaalde zaken kijken. Als kind word je geboren met allerlei creatieve impulsen die je later weer moet afleren, zoals praten met vreemden. Terwijl het in het bedrijfsleven belangrijk is om creatief te handelen en een netwerk op te bouwen. Dan moet je juist wél met vreemden praten. Dit soort vaardigheden leer je gewoon niet uit een boek. Daarom probeer ik mijn klassen twee of drie keer per jaar mee naar buiten te nemen. Ik ben er ook van overtuigd dat buitenonderwijs met ieder vak mogelijk is. Probeer het maar eens en kijk hoeveel enthousiasme het oplevert. Ik vind dit in elk geval het mooiste onderwijs dat er is.”
Meer weten?
- Buitenonderwijs zorgt voor meer beweging bij leerlingen en kan hun prestaties verbeteren. Lees ook over andere ideeën voor een buitenles.
- In Scandinavië noemen ze lesgeven in de buitenlucht of natuur ‘udeskole’ en zien onderzoekers positieve effecten van deze vorm van onderwijs.
- Wat betekent het voor de motivatie van mbo-studenten als je de klas naar de praktijk brengt en de praktijk naar de klas haalt?