Moeilijke begrippen? Maak ze duidelijk met concept mapping
praktijk
vo

Moeilijke begrippen? Maak ze duidelijk met concept mapping

Een concept map, of begrippenkaart, is een manier om moeilijke begrippen uit te leggen. In een les over het heelal van natuurkundeleraar Tony van Berkel zie je hoe leerlingen de abstracte begrippen ordenen en met grafische tekens de relaties ertussen duidelijk maken. Het helpt om het beter te snappen, zeggen de leerlingen.

  • Deze video kan worden embed

In deze video volgen we een les van Tony van Berkel, leraar natuurkunde. Hij gebruikt concept mapping in de les over het heelal. Leerlingen maken schematische tekeningen, de concept maps, over Mars, het leven van een ster en ons zonnestelsel. Zo geven ze de begrippen grafisch vorm en leggen ze verbanden. Piet Kommers, expert op het gebied van Cognitive Learning Tools, licht toe dat het leren in de hersenen op een vergelijkbare manier gebeurt als in een concept map.

Zo gebruik je concept mapping

Je kunt concept mapping op verschillende momenten in het leerproces gebruiken. Bij de start, halverwege of bij de afsluiting. Het hangt ervan af welk doel je ermee wilt bereiken. Je kunt halverwege bijvoorbeeld goed zien of leerlingen het snappen, of dat ze meer uitleg nodig hebben.

Je kunt concept mappen niet alleen bij de natuurkundeles, maar ook bij andere vakken inzetten. Bekijk de uitleg en voorbeelden voor het maken van begrippenkaarten op de website van de lerarenopleidingen Science en Wiskunde/Rekenen.

Overigens is een concept map niet hetzelfde als een mind map. Een mind map is een manier om creatieve denkprocessen op gang te brengen en vrij te associëren. 

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.