Woordweb brengt voorkennis in beeld bij wiskunde
praktijk
vo mbo

Woordweb brengt voorkennis in beeld bij wiskunde

Als je leerlingen iets nieuws wilt leren, moet je eerst hun voorkennis activeren. Dan kunnen ze die nieuwe kennis eraan koppelen en onthouden ze het beter. Je kunt wat een leerling al weet naar boven krijgen door gerichte vragen te stellen en hem laten nadenken over nieuwe kennis. Maar je kunt ook een visuele kapstok zoals een woordweb gebruiken. In de video laat Marjoleine Muit zien hoe zij dit in de les toepast.

  • Deze video kan worden embed

Een woordweb of een mindmap is een handig instrument om voorkennis te activeren. Marjoleine Muit, leraar wiskunde op het Thorbecke VO in Rotterdam, past het regelmatig toe in de les. In de video zie je hoe ze de antwoorden op de vraag ‘Wat weten jullie nog van rechthoekige driehoeken?’ in een woordweb bij elkaar brengt. Ze groepeert de begrippen en licht de onderlinge relaties toe.

Andere voordelen van een woordweb zijn: 

  • je geeft leerlingen overzicht doordat je relaties uitlegt
  • je komt misconcepten op het spoor
  • je ziet beter waar leerlingen kennis missen 
  • leerlingen vinden het fijn om van en met elkaar te leren en samen te werken

Zo maak je een woordweb 

Er zijn veel tools waarmee je een mindmap of woordweb kunt maken. Bijvoorbeeld Mindmeister, hiermee kun je een digitale mindmap maken. De eerste zes mindmaps zijn gratis. Ook met Padlet kun je digitaal werken met mindmaps. Het is gratis, maar je moet wel een account aanmaken (en leerlingen ook). Gebruik van het digibord is natuurlijk handig.

Meer weten over het activeren van voorkennis?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.