Misconcepten: zo zet je leerlingen op het juiste spoor
praktijk
vo mbo

Misconcepten: zo zet je leerlingen op het juiste spoor

Abstracte begrippen in de bèta-vakken zijn vaak moeilijk voor leerlingen. Als ze er een verkeerd idee bij hebben, een misconcept, kunnen ze vastlopen in hun leerproces. Hoe kun je jouw leerlingen weer op het goede spoor zetten? Leraren vertellen hoe zij misconcepten aanpakken en welke werkvormen ze inzetten.

© Rijksoverheid/Marieke Duijsters

Walter Savelkouls, leraar biologie aan het Parmant Joris (voorheen Sint-Joris College) in Eindhoven, spoort in een les over de opwarming van de aarde op waar leerlingen misconcepten hebben ontwikkeld, bijvoorbeeld over het broeikaseffect of de ozonlaag. Hij laat leerlingen in kleine groepen met elkaar discussiëren. Ze geven dan gemakkelijker hun mening en daardoor kan de leraar direct inhaken op onduidelijkheden of foute aannames. 

  • Deze video kan worden embed

Leerlingen ervaren zelf het misconcept 

In de practicumles in onderstaande video van het Rythovius College meten leerlingen de stroomsterkte van een lampje. Ze schrijven eerst hun verwachting op en voeren dan de opdracht uit. Dan komen ze erachter of hun verwachting klopt. Voordeel van deze aanpak is dat leerlingen zelf inzien dat het begrip stroomverbruik eigenlijk een misconcept is. Door die ervaring zijn ze beter in staat het juiste begrip te hanteren, zo is te zien in onderstaande video. Ook leren ze van elkaar, vindt de leraar.

  • Deze video kan worden embed

Misconcepten ontdekken door hardop denken

Bij natuurkunde zorgen de begrippen kracht en snelheid vaak voor misconcepten. Joost van Buchem, natuurkundeleraar op het Stedelijk Gymnasium in ‘s-Hertogenbosch, gebruikt een meerkeuzevragenlijst waarmee leerlingen zelf misconcepten achterhalen. Ook brengen leerlingen de begrippen onder woorden. In een klassikale bespreking benoemt de leraar de misconcepten en legt hij uit hoe het natuurkundig wel in elkaar zit. Een veilige sfeer is belangrijk, vertelt hij in onderstaande video.

  • Deze video kan worden embed

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.