praktijk
po

Missie naar Mars: onderzoekend en ontwerpend leren met een digitaal portfolio

Missie naar Mars is een interactief leerarrangement dat leraar Lars Goertzen heeft ontworpen voor leerlingen in groep 8. Ze gaan aan de slag met onderzoekend en ontwerpend leren in een aantal quests. De leraar geeft feedback en feed forward. De leerlingen houden in een digitaal portfolio bij wat ze geleerd hebben. Lees meer over het LOF-initiatief van deze leraar.

  • Embedcode

Lars Goertzen, leraar op OBS De Droomboom in Heerlen, heeft zijn leerlingen van groep 8 de opdracht gegeven om Mars te koloniseren. De leerlingen krijgen 8 quests. In de eerste verkennen ze hun eigen competenties en kwaliteiten en beschrijven ze per themagroep hoe deze tijdens de missie ingezet kunnen worden. Gedurende de volgende 3 quests doorloopt iedere themagroep een onderzoekscyclus waarbij een onderzoeksvraag centraal staat.

Wereldoriëntatie in samenhang

De leraar ziet een leerarrangement als Missie naar Mars als een goede mogelijkheid om maatschappelijke kwesties rondom een duurzame samenleving te verbinden met de kennis, houdingen en vaardigheden die leerlingen nu en in de toekomst nodig hebben. Hij heeft plannen om, samen met collega’s, meer van dit soort vakoverstijgende leerarrangementen te ontwikkelen.

Feedback en feed forward

Lars maakt gebruik van effectieve feedback. Hij beoordeelt de teams of formatieve wijze op vooraf gestelde criteria. The power of feedback van Hattie (2007) gaf hem richting voor de manier waarop hij effectieve feedback kon inzetten op taakniveau, procesniveau en regulatieniveau:

  • taakniveau: voor elke quest zijn expliciete criteria opgesteld om zo de doelen te concretiseren.
  • procesniveau: leerlingen kregen de opdracht om blogberichten bij te houden van hun (uitgevoerde) plannen. Dit geeft de leraar zicht op strategiebepaling waarmee hij feedback en feed forward kan geven voor volgende quests.
  • regulatieniveau: dit gaat om het scheppen van verwachtingen en de mate van zelfsturing; voor iedere quest moeten leerlingen starten met het maken van plannen en het verdelen van taken. Elk teamlid moet dit in de blogs bijhouden (beschrijven en evalueren).

Verder lezen

Thema

Leermiddelen

Onderwerpen

Leeromgeving


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.