Missie naar Mars: onderzoekend en ontwerpend leren met een digitaal portfolio

lerarenredactie | 09 januari 2018

Missie naar Mars is een experimentele onderwijsmethode met focus op onderzoekend en ontwerpend leren door middel van het doen van een aantal quests, binnen Wetenschap en Techniek op de basisschool. Met feedback en formatieve toetsing brengt de leerling de kennis, houdingen en vaardigheden samen in een digitaal portfolio.

Lars Goertzen heeft zijn leerlingen van groep 8 de opdracht gegeven om Mars te koloniseren. Door middel van quests zijn leerlingen aan de slag gegaan met onderzoekend leren en ontwerpend leren. Lars zet effectieve feedback en formatieve toetsing in om de ontwikkeling van kennis, houdingen en vaardigheden bij te houden. Dat doe hij door leerlingen een digitaal portfolio te laten maken.

Van groep naar school

Missie naar Mars heeft behoorlijk wat losgemaakt op basisschool De Droomboom in Heerlen. Collega’s zijn enthousiast en inmiddels zijn meerdere groepen aan de slag gegaan met hun eerste leerarrangement. Ook wordt nagedacht over groepsdoorbrekende arrangementen.

Feedback

Lars maakt gebruik van effectieve feedback. Hij beoordeelt de teams of formatieve wijze op vooraf gestelde criteria. The power of feedback van Hattie (2007) gaf hem richting voor de manier waarop hij effectieve feedback kon inzetten op taakniveau, procesniveau en regulatieniveau:

  • taakniveau: Lars had voor elke quest expliciete criteria opgesteld om zo de doelen te concretiseren.
  • procesniveau: leerlingen kregen de opdracht om blogberichten bij te houden van hun (uitgvoerde) plannen. Dit gaf Lars zicht op strategiebepaling en daarmee kon ik gerichte feedback geven voor volgende quests.
  • regulatieniveau: dit gaat om het scheppen van verwachtingen en de mate van zelfsturing; Lars vroeg de leerlingen om iedere quest te starten met het maken van plannen en het verdelen van taken. Dit moest elk teamlid in de blogs bijhouden (beschrijven en evalueren).

Lars Goertzen was met zijn onderzoek genomineerd voor de NRO-verbindingsprijs 2017 voor leraren.
Andere genomineerden waren Mila Bosman met Het Atelier en Kiki Varekamp en Christiaan Veldman met Hoe houd je rekening met multiculturele achtergronden bij geschiedenisles?.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.