praktijk
vo

Geen cijfers maar feedback motiveert leerlingen bij gym

Leraren lichamelijke opvoeding van het Gymnasium Felisenum in Velsen-Zuid geven geen cijfers meer bij gym omdat dit leerlingen blokkeerde. Nu geven leraren en leerlingen elkaar feedback op leerdoelen. Daardoor durven leerlingen ook fouten te maken bij de verschillende spelonderdelen en teamsporten. Ze leren er juist van en zijn gemotiveerder om mee te doen, vinden de leraren.

  • Embedcode

Om te kunnen leren, moet je fouten maken. Daarom zijn de leraren lichamelijk opvoeding van het Gymnasium Felisenum gestopt met cijfers geven. Voorheen kregen leerlingen een cijfer voor de uitvoering van de sportonderdelen. Bij de beoordelingsmomenten waren de leerlingen erg gespannen en speelden ze op safe.

Effecten van feedback

De aanpak zonder cijfers en met feedback stimuleert leerlingen om zoveel mogelijk nieuwe onderdelen en sporten te proberen. Fouten maken heeft geen negatief effect meer op het cijfer, maar is nu een belangrijk onderdeel van het leerproces. Het zelfvertrouwen van de leerlingen is dan ook gegroeid. De sfeer in de les is verbeterd. De leerlingen durven meer en zijn positiever. En de gymleraar vindt het veel fijner lesgeven.

Leerlingen beoordelen elkaar

Bij de nieuwe aanpak zonder cijfers observeren en beoordelen leerlingen elkaar op basis van persoonlijke groei, samenwerken, persoonlijke motivatie en leerdoelen. De gymleraar bespreekt met de leerling zijn beoordeling aan het einde van de lessenreeks. Hij bekijkt met de leerling welke doelen gehaald zijn en geeft suggesties voor verbeterpunten voor de aankomende periode. Iedere leerling krijgt hierdoor een leerprogramma op maat.

Meer weten?

Thema

Didactiek

Onderwerpen

Toetsen & beoordelen



Kees | 10 april 2018

Duh! lijkt me logisch


G. P. Harmeling | 8 april 2018

Ik ben het roerend met de opvatting eens dat je gymnastiekles moet geven zonder kinderen af te rekenen met een slecht cijfer. Kinderen zijn in de groei en hebben dus veel meer aan een positieve benadering die hen stimuleert om actief mee te doen en in beweging te zijn. Dit is zeer belangrijk voor hun lichamelijke ontwikkeling.

Ik zelf was er vroeger ook niet goed in. Toch ben ik op latere leeftijd nog aan sport gaan doen (Taekwondo). Mijn sportschool-leraar gaf ook ruiterlijk toe, dat hij niet had verwacht dat ik het zo lang had vol gehouden.

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.