Multicultureel vakmanschap: extremisme en radicalisering op school

lerarenredactie | 04 juni 2018

Ook op school kunnen radicalisering en extremisme voorkomen. Radicalisering is méér dan lid zijn van IS, en extremisme is niet alleen systematisch haatzaaien. Hoe ga je als leraar om met grote tegenstellingen in je klas? Het strenggelovige meisje naast de homoseksuele jongen? De vluchteling naast de Wilders-fan? De werkgroep Multicultureel vakmanschap ondersteunt hierbij.

MBO Amersfoort heeft een werkgroep Multicultureel vakmanschap samengesteld die collega’s en studenten ondersteunt op het gebied van multiculturele vraagstukken. Eén van de kernwaarden van MBO Amersfoort is toegankelijk zijn. Iedereen is welkom, waar je ook vandaan komt, ongeacht geloof of levensovertuiging. Dit vraagt van de medewerkers niet alleen een open en nieuwsgierige houding, maar ook een meer geprofileerde, proactieve en minder bescheiden rol.

De werkgroep Multicultureel vakmanschap

In de werkgroep Multicultureel vakmanschap werken medewerkers uit het onderwijs, stafafdelingen en bedrijfsveiligheid samen. Het doel van deze werkgroep is om kennis en vaardigheden te bevorderen bij medewerkers op het gebied van multiculturele vaardigheden. Bovendien wil de werkgroep studenten goed voorbereiden op hun rol in de multiculturele samenleving.

Andere taken van de werkgroep zijn onderhouden van contact met externe partners, zoals de gemeente, en voldoen aan wet- en regelgeving op het gebied van veiligheid en multicultureel vakmanschap.

Ondersteuning van collega’s

De werkgroep Multicultureel vakmanschap ondersteunt haar collega’s op verschillende manieren. De werkgroep ontwikkelde een leidraad om na een ingrijpende gebeurtenis, zoals de aanslagen in Parijs, het gesprek in de klas aan te gaan. De docent kan ook een casusoverleg aanvragen. Collega’s van de werkgroep zijn beschikbaar als een leraar advies nodig heeft over bijvoorbeeld het omgaan met een student die zich vreemd gedraagt.

Ook biedt de werkgroep workshops, bijvoorbeeld over vragen stellen met de OEN-methode. Een gesprekstechniek waarbij je Open, Eerlijk en Nieuwsgierig probeert te zijn. Dit doe je door waar te nemen, te registreren en te accepteren wat de ander zegt. Wees ook eerlijk: als je moeite hebt met hoe de communicatie verloopt, creëer je openheid door dit te melden. Als je luistert en vragen stelt omdat je je nieuwsgierig opstelt, heeft je stem ook de juiste klank. Actuele situaties worden met rollenspellen geoefend.

Tips bij toepassing van een werkgroep Multicultureel vakmanschap

  • Zorg voor een brede kijk op multicultureel vakmanschap. Kijk niet alleen naar radicalisering, maar trek de doelstelling breder in de school. Bijvoorbeeld de tegenstellingen in de klas of de voorbereiding op een rol in de multiculturele samenleving.
  • Stel een multidisciplinair team samen. Het is een meerwaarde om vanuit diverse invalshoeken naar een casus te kijken
  • Zorg voor verschillende typen mensen in de werkgroep. Het takenpakket van de werkgroep is breed, waardoor verschillende expertise en kwaliteiten nodig zijn.

Meer informatie over radicalisering en veiligheid  op school

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.