praktijk
po
vo
so

Drie methodes om duidelijk te communiceren met leerlingen met ASS

Zowel in het regulier als speciaal onderwijs hebben leerlingen met ASS (Autismespectrumstoornis) behoefte aan duidelijke communicatie, rust en structuur. Als leraar kun je verschillende methodieken inzetten om beter met deze leerlingen te communiceren, over omgangsvormen en lesopdrachten bijvoorbeeld. Lees de tips en bekijk video’s over betere communicatie met leerlingen met ASS.

Leraar legt aan leerling uit hoe een computer werkt

Leerlingen met kenmerken van ASS hebben vaak problemen met sociale interactie, communicatie en ze kunnen erg gevoelig zijn voor prikkels. Dat kan leiden tot frustratie en gedragsproblemen. Daarom is het belangrijk om leerlingen veel duidelijkheid en structuur te bieden en de communicatie te verduidelijken met gebaren of plaatjes. Er zijn verschillende manieren om dat te doen.

Teacch-model: zorgt voor voorspelbaarheid op school en thuis

Op de DynamicaXL-scholen in de Zaanstreek gebruiken leraren het Teacch-model al enkele jaren. Ze maken gebruik van visualisatie: plaatjes en pictogrammen, om duidelijk te communiceren. Ze benoemen zo (gewenst) gedrag en maken de indeling van de dag duidelijk. In een veilige, rustige sfeer vertonen leerlingen minder gedragsproblemen en komen ze aan leren toe, vinden de leraren. Ook ouders worden betrokken en geholpen om dit thuis toe te passen. Bekijk de video met hun tips.

  • Embedcode

Geef me de 5: gestructureerde en samenhangende opdrachten

Op de school voor speciaal basisonderwijs Aquamarijn in Leeuwarden werken leraren met de  Geef me de 5-methodiek. Deze kenmerkt zich door duidelijke en voorspelbare communicatie. Vijf vragen staan steeds centraal: wie, wat, waar, wanneer en hoe. Ze zijn vormgegeven in een puzzel met vijf stukjes. Bij elke opdracht wordt zo duidelijk:

  • Wie is bij de opdracht betrokken?
  • Wat is mijn taak bij de opdracht?
  • Waar vindt de opdracht plaats?
  • Wanneer moet ik de opdracht doen?
  • Hoe voer ik de opdracht uit?

In de video is ook te zien hoe leraren in de onderbouw een planbord met een timer gebruiken in de verschillende speelhoeken voor meer duidelijkheid en voorspelbaarheid.

  • Embedcode

Pictogrammen: om leerlingen te helpen zich te uiten

Logopediste Judy Setz werkt op de Van Koetsveldschool voor speciaal onderwijs cluster 3 in Amsterdam met PECS: Picture Exchange Communication System. Dit is vooral bedoeld om leerlingen die niet zo goed kunnen praten te helpen met communicatie. Met PECS kunnen zij zich beter uiten en dat zorgt voor minder frustratie en meer rust, vinden de leraren. Bekijk de video.

  • Embedcode

Verder lezen

Wil je meer weten over omgaan met leerlingen met ASS? Lees dan een van onderstaande artikelen:

Thema

Didactiek

Onderwerpen

Leerproblemen


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.