praktijk
vo
so

Meer kansen voor vso-leerlingen met vmbo-diploma

Op het Odyzee College, een school voor voortgezet speciaal onderwijs, volgt een aantal  leerlingen van de bovenbouw praktijkvakken op een reguliere vmbo. Met deze leerroute kunnen  de leerlingen een volledig vmbo-diploma halen in plaats van deelcertificaten en zo makkelijker doorstromen naar het mbo. Leraar Marcel Janse heeft deze leerroute ontworpen met behulp van het LerarenOntwikkelFonds.

  • Embedcode

Steeds meer scholen in het speciaal voortgezet onderwijs werken samen met reguliere scholen in het kader van passend onderwijs. Samenwerking tussen vso en een reguliere vmbo wordt ook wel symbiose-onderwijs genoemd. Zo biedt het Odyzee College onderwijs en specialistische begeleiding aan leerlingen met psychosociale problematiek. Leerlingen in de bovenbouw kunnen theoretische vakken op hun eigen school volgen en praktijkvakken op het vmbo van Scholengroep Pontes. Wekelijks besteden zij 18 lesuren aan de praktijkvakken die passen bij hun profiel. Zo kunnen zij een volledig vmbo-diploma halen in plaats van deelcertificaten. Dat biedt goede mogelijkheden om door te kunnen stromen naar het mbo (niveau 2) en geeft hen betere kansen op de arbeidsmarkt.

Voordelen voor leerlingen 

In de video vertelt leraar Marcel Janse, die de leerroute ontwikkelde, hoe belangrijk het voor leerlingen is om een volwaardig diploma te halen. Dat werkt motiverend en is goed voor hun zelfvertrouwen. Ze leren veel van de lessen op de reguliere school. Bijvoorbeeld sociale vaardigheden, samenwerken en jezelf presenteren. Daarnaast leren ze plannen en flexibel omgaan met veranderingen. Ook moeten de leerlingen, net als de andere vmbo’ers, stage lopen. ‘Het is even wennen, maar ik heb ook nieuwe vrienden gemaakt’, vertelt een leerling.

Check of leerling symbiose-onderwijs aan kan

Niet elke leerling is geschikt voor symbiose-onderwijs. De leraar noemt verschillende criteria aan de hand waarvan je kunt bepalen of een leerling geschikt is voor deze leerroute. 

De leerling:

  • kan zelfstandig reizen (ook naar stage)
  • durft een hulpvraag te verwoorden in een nieuwe setting
  • kan (zelfstandig) functioneren in een groep
  • weet waaraan een opdracht moet voldoen en kan reflecteren op zijn ontwikkeling
  • kan oplossingsgericht denken
  • is verantwoordelijk
  • kan plannen en heeft inzicht in tijd

Vso- en vmbo-leraren leren van elkaar

Leraren van beide scholen hebben baat bij de intensieve samenwerking. Zo heeft het Odyzee veel expertise in het omgaan met leerlingen met psychosociale problematiek. Marcel Janse deelt zijn kennis met leraren van het vmbo zodat ook zij goed leren omgaan met deze leerlingen. Bijvoorbeeld dat het belangrijk is om de leerlingen veel structuur en duidelijkheid te geven. En gebruik te maken van korte enkelvoudige instructies en open vragen zoals ‘Verwissel de voorwielen met de achterwielen. Leg me uit hoe je te werk gaat.’

Marcel begeleidt de leraren en leerlingen tijdens de praktijklessen in de vorm van coaching on the job. Op de werkvloer bespreekt hij wat goed gaat, waar hulp nodig is en waar een situatie verbeterd kan worden.  

Ondersteuning LOF

Marcel Janse, finalist Leraar van het jaar 2015, heeft de leerroute kunnen ontwikkelen met ondersteuning van het LerarenOntwikkelfonds (LOF). De leerroute voldoet aan de wet- en regelgeving van de Wet op het voortgezet onderwijs (WVO) en is geborgd in het schoolplan. Hij wil graag zijn idealen en expertise delen: hij coacht leraren, geeft presentaties en schrijft onder andere artikelen voor passendonderwijs.nl en inspireert zo andere leraren.

Verder lezen?


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.