praktijk
po

Vroeg vreemdetalenonderwijs effectief inzetten in basisonderwijs

Vroeg vreemdetalenonderwijs houdt in dat basisscholen hun leerlingen, meestal vanaf groep 1, een vreemde taal aanbieden, zoals Engels, Duits, Frans of Spaans. In dit artikel lees je meer over vvto, wat de beste aanpak is om het effectief in te zetten en kun je video’s met praktijkvoorbeelden bekijken. 

Vier leerlingen met verschillende vlaggen geschminkt op hun gezicht krijgen les in vreemde talen.

Volgens de Nederlandse wet mogen basisscholen maximaal 15% van hun onderwijstijd inzetten om Engels, Duits of Frans aan te bieden aan hun leerlingen. De Europese Unie stimuleert daarnaast dat alle Europeanen naast hun eigen taal nog twee vreemde talen te leren. Voor een school is het aanbieden van vroeg vreemdetalenonderwijs (vvto) een mooie manier om zich te profileren. Daarbij kan het een impuls zijn voor internationale contacten en samenwerking met scholen in het buitenland.

Voordelen vvto

Jonge kinderen pakken meestal gemakkelijk een vreemde taal op. Zij hebben nog geen moeite met het uitspreken van bepaalde klanken. Het leren van een vreemde taal stimuleert de taalgebieden in de hersenen van kleuters en dat levert een extra voordeel op bij het leren van hun eerste of een andere taal. Het werkt vooral goed als leerlingen spelenderwijs in aanraking komen met een vreemde taal, omdat ze dan plezier beleven tijdens het leren.

Zo zet je vvto effectief in

Om vreemdetalenonderwijs zo goed mogelijk aan te bieden met een zo groot mogelijk effect, is het wel belangrijk dat je een doorlopende leerlijn hanteert op school. Voor de leerdoelen van het vvto kan een school het Europees Referentiekader als uitgangspunt gebruiken. In groep 8 kunnen de leerlingen een internationaal erkend examen doen in de taal op hun eigen niveau. Op OBS De Krullevaar krijgen leerlingen vanaf groep 1 Engelse les. De school zorgt voor een doorlopende leerlijn en daardoor kunnen leerlingen makkelijker doorstromen naar het tweetalig vervolgonderwijs op het Anna van Rijn-college. Bekijk de video.

  • Embedcode

Eigen leraar of native speaker?

Een school kan ervoor kiezen om vvto door de eigen leraren te laten geven of door een externe native speaker. Deze moet vanzelfsprekend de didactiek van vreemdetalenonderwijs aan jonge leerlingen beheersen. Kiezen voor de eigen leraar of voor een native speaker betekent een afweging maken:

  • Een eigen leraar heeft als voordeel dat hij onderdeel is van de schoolcultuur, kennis en ervaring heeft in alle leergebieden op school en weet wat de leerlingen wel en niet kunnen
  • Een eigen leraar kan op verschillende momenten van de schooldag de vreemde taal gebruiken 
  • De native speaker heeft als voordeel dat hij de doeltaal vloeiend beheerst 
  • Het kan interessant zijn om van native speakers gebruik te maken, omdat deze veelal zonder loonkosten ingezet kunnen worden

De praktijk van Engels, Duits of Frans in je klas

De meeste scholen die vvto aanbieden kiezen voor de Engelse taal. In de grensregio’s zijn er ook scholen die Duitse of Franse les geven. Het project Buurtalen van Nuffic biedt informatie en een lijst met lesmateriaal. Bekijk de video van een Duitse les op basisschool Bösdael in Reuver.

  • Embedcode

Op de Sint Aloysiusschool in Maastricht krijgen kinderen al vanaf groep 1 lessen in het Frans. De leraren hebben cursussen gevolgd en geven soms ook samen met een native speaker les. Bekijk de video met hun tips en ervaringen.

  • Embedcode

Vvto op de Europaschool in Amsterdam is vanaf groep 1 geïntegreerd in het lesprogramma. Leerlingen krijgen drie uur extra les in de vreemde taal die ze hebben gekozen: Frans, Engels of Spaans. In principe is dat een taal die de leerling niet thuis spreekt. Tijdens de taallessen gaan de leerlingen in drie kleine groepjes naar de Engelse, Franse of Spaanse taalleraar. Vroeg starten met het leren van een vreemde taal heeft veel voordelen, zeggen de leraren in de video.

  • Embedcode

Nuffic ondersteunt scholen die vvto willen aanbieden

Scholen die vvto willen aanbieden, kunnen ondersteuning krijgen van Nuffic, de Nederlandse organisatie voor internationalisering in het onderwijs. Op de website vind je informatie welke aanpak het meest effectief is om leerlingen een vreemde taal aan te leren. Je kunt hier subsidie aanvragen voor vvto en ook een gratis online training volgen waarin je leert:

  • wat vvto precies inhoudt
  • wat ervoor nodig is om vvto in te voeren op jouw school
  • hoe je draagvlak creëert voor vvto
  • hoe je wereldburgerschap verankert in je curriculum

Meer weten over vroeg vreemdetalenonderwijs?

Thema

Curriculum

Onderwerpen

Vreemde talen



T. König | 23 januari 2016

Vvto-scriptieprijs Europees Platform Europees Platform december 2012 Winnaar scriptieprijs met afstudeeronderzoek 'Look before you leap' over de mogelijkheden voor vroeg vreemde talenonderwijs (vvto) op Basisschool De Nijenoord. https://www.epnuffic.nl/documentatie/publicaties/look-before-you-leap-vvto-op-basisschool-de-nijenoord.pdf

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.