Hoe help je leerlingen met dyscalculie?
praktijk
po vo

Hoe help je leerlingen met dyscalculie?

Leerlingen met dyscalculie hebben bovengemiddeld veel moeite met rekenen en nauwelijks baat bij extra hulp of instructie. Er is vaak een groot verschil tussen rekenprestaties en prestaties op andere leergebieden. Ze presteren bij rekenen dus veel minder dan wat je cognitief gezien van ze zou verwachten. Hoe ga je daarmee om en hoe voorkom je dat ze doorstromen naar een te laag niveau in het voortgezet onderwijs?

© Rijksoverheid/Phil Nijhuis

De diagnose dyscalculie kan alleen vastgesteld worden in een speciaal onderzoek door een orthopedagoog. Maar leraren spelen wel een belangrijke rol bij het signaleren van het probleem. Mogelijke signalen voor zijn het maken van telfouten, cijferomwisseling, omdraaien bij aftrekken met overschrijding, leen- en onthoudfouten en fouten bij sommen met een 0 erin. Naar de oorzaken wordt nog volop onderzoek gedaan.

  • Deze video kan worden embed

Rol van de leraar bij dyscalculie

Wanneer dyscalculie is vastgesteld bij een leerling in het po, dan doe je als leraar een stapje terug in de begeleiding van rekenen. De leerling heeft meer profijt van een specifiekere instructie van bijvoorbeeld een orthopedagoog die hierin is gespecialiseerd. Wel belangrijk is dat je als leraar oplet dat deze leerling deel blijft uitmaken van de groep.

  • Deze video kan worden embed

In het voortgezet onderwijs gaat het vaak anders. Veel leerlingen met dyscalculie stromen onterecht uit naar een lager onderwijsniveau. Met de juiste begeleiding kan een leerling met dyscalculie gewoon wiskunde op een havo- of vwo-niveau volgen. Een bemoedigende rol van de wiskundeleraar is daarbij belangrijk. 

Als leraar kun je leerlingen helpen waar nodig, bemoedigen en zelfvertrouwen geven. Belangrijk is ook dat deze leerlingen de mogelijkheid krijgen langer over hun toets te doen of minder opgaven te maken en dat ze altijd een rekenmachine mogen gebruiken om de opgaven te maken. In onderstaande video vertelt een wiskundedocent hoe hij een leerling met dyscalculie begeleidt tijdens de wiskundeles.

  • Deze video kan worden embed

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.