Beter onthouden en reflecteren met een beeldsamenvatting
praktijk
vo

Beter onthouden en reflecteren met een beeldsamenvatting

Een tekening ofwel beeldsamenvatting maken helpt leerlingen om leerstof beter te onthouden. Daarnaast kan een tekening een goed begin zijn van een reflectiegesprek. Dat is de ervaring van Frits Pals, leraar natuur- en scheikunde. Hij bedacht beeldsamenvattingen voor zijn lessen; een werkwijze die ook voor andere vakken gebruikt kan worden. Lees de tips voor een plaatje met een praatje.

  • Embedcode

Iedere leraar weet hoe moeilijk het soms is om leerstof te laten beklijven. Frits Pals werkt daarom met beeldsamenvattingen. Leerlingen moeten een tekening maken van wat zij de afgelopen weken geleerd hebben en dat helpt hen om het beter te onthouden.  

Zo kunnen leerlingen goede tekeningen maken van de lesstof

Pals heeft diverse onderzoeken aan de Universiteit Groningen gedaan over de aanpak en effecten van beeldsamenvattingen. Zijn tips voor een tekenopdracht aan leerlingen zijn:

  • Maak een tekening van het geleerde, dus zowel regels, definities, gebeurtenissen of conclusies
  • Gebruik symbolen, kleuren en andere tekens
  • Schrijf een woord bij elke tekening
  • Geef de volgorde van de gebeurtenissen aan
  • Je mag afkijken en overleggen met elkaar

Beeldsamenvatting laat zien wat de leerling heeft geleerd

 De beeldsamenvatting geeft je als leraar een goed beeld van wat een leerling weet en wat hij geleerd heeft. In de video is te zien hoe dat werkt. Leerlingen gebruiken de tekening als geheugensteuntje. Wat ze hebben getekend levert letterlijk sleutelfiguren op die  laten zien hoe ze bijvoorbeeld verbanden leggen. Het gaat om de symbolen in de tekeningen, de begripsvorming en de verbanden die in de leerstof begrepen moeten worden. De kwaliteit van de tekening is op zich niet belangrijk.

 Tekenen - Onthouden - Uitleggen

Beeldsamenvatting helpt bij reflectiegesprek


Een tweede voordeel is dat de tekening een mooi vertrekpunt is voor een reflectiegesprek. Pals gebruikt graag het socratisch gesprek en neemt voldoende tijd voor de bespreking. Het is belangrijk dat je als leraar positieve feedback geeft, actief luistert en empathie hebt voor de leerling, vindt hij. Zo krijgt de leerling meer zelfvertrouwen over wat hij weet en wat hij geleerd heeft. 

In onderstaande video is te zien hoe Pals het reflectiegesprek met leerlingen voert.

Meer weten over tekeningen maken en reflecteren?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.