praktijk
po

Met kinderyoga meer rust in de klas

Kinderyoga is een manier om kinderen bewust te laten worden van hun lichaam en geest. Weten en voelen wie je bent. Yoga is een groeiproces waarin je probeert jezelf te leren kennen vanuit verschillende aspecten en waarbij je komt tot een evenwicht. Daarom is het mooi om al vroeg met yoga te beginnen. Lees meer over de oefeningen die je met leerlingen kunt doen.

  • Embedcode

Volgens Marita Verstegen, expert kinderyoga en leraar groep 1-2, is yoga de tegenhanger van bezig zijn in je hoofd. Met yoga ben je niet met je hoofd, maar juist met je lichaam, je gevoel en je creativiteit bezig. Het uitgangspunt van kinderyoga is dat leerlingen zich durven uiten en een positief zelfbeeld ontwikkelen. Leerlingen kunnen yogaoefeningen doen als ze onrustig, niet geconcentreerd, vermoeid of boos zijn maar oefeningen zijn er vooral om samen iets leuks te doen.

Kinderyoga op de basisschool

Op basisschool De Meulebeek in Oostrum wordt er in alle groepen aandacht geschonken aan kinderyoga. In spelvorm bieden leraren oefeningen aan waarbij plezier maken voorop staat. Spelen en oefenen vloeien in elkaar over en de oefeningen zijn geïntegreerd in een muziek- of bewegingsles.

Meerwaarde yoga op de basisschool

Yoga op de basisschool levert een positieve bijdrage aan:

  • evenwicht en stabiliteit door het beoefenen van houdingen. De houdingen maken het lichaam soepel en sterk.
  • coördinatie en ritme door de overgang van de ene houding naar de andere.
  • concentratie door het beoefenen van evenwichtshoudingen en andere concentratiespelletjes.
  • emotionele stabiliteit door ademhalingsoefeningen.
  • positief denken door het gebruik van positieve affirmaties en bevestigingen tijdens oefeningen en meditaties.

Kinderyoga en Passend onderwijs

Kinderen leven in een snelle wereld met steeds meer prikkels en nemen die onrust mee naar de klas. In het kader van Passend onderwijs levert kinderyoga een hele mooie bijdrage vindt Marita Verstegen, leraar groep 1-2 en specialist kinderyoga, bijvoorbeeld voor leerlingen met ASS of hoogsensitieve leerlingen: ‘Je geeft deze kinderen tools mee om rustiger te worden en steviger in hun schoenen te staan. Ze leren zich beter te concentreren en minder storend gedrag naar andere kinderen te vertonen. Het is belangrijk dat een kind een goed lichaamsbewustzijn ontwikkelt en zich kan verbinden met anderen. Door oefeningen waarbij er gewerkt wordt aan de relatie en een positief zelfbeeld voelen de kinderen zich lichamelijk en emotioneel beter en krijgen ze vertrouwen.’

De yogales op school

In elke yogales op basisschool De Meulebeek komen de volgende onderdelen aan bod:

  • houdingen
  • ademhaling
  • ontspanning
  • positief denken
  • concentratieoefeningen
  • samenwerking
  • massage

Je kunt de diverse onderdelen ook los integreren binnen de dagelijkse praktijk zoals bij een dagopening, tussendoorspelletje of een les sociaal- emotionele vorming, muziek of bewegen.

Onderzoek naar kinderyoga op school

De Vrije Universiteit van Amsterdam deed onderzoek naar de effecten van kinderyoga op school. Daaruit kwam naar voren dat yoga een positieve invloed heeft op omgaan met spanning en op bewegen, houding en concentratie.

Tips voor kinderyoga in de les

Met de volgende tips kun je op een laagdrempelige manier aan de slag met kinderyoga.

  • Om het energiepeil omhoog te krijgen kun je de dag beginnen met een zonnegroet, opwarmingsoefening of grondingsoefening zoals stampen, lopen, voetvegen.
  • Doe een yogaoefening voorafgaand of tijdens een toets. Bijvoorbeeld de oefening van de De houthakker voor het ontladen van spanning of boosheid of Staan als een boom voor evenwicht, concentratie en zelfvertrouwen.
  • Door veel beeldschermgebruik kunnen de ogen droog en vermoeid raken. Met de oefening van de Frisse ogen en De klok komen de ogen weer tot rust.
  • Na de pauze of een intensieve les kun je een oefening doen om de energie weer naar binnen te richten. Bijvoorbeeld een ademhalingsoefening of visualisatie. Visualiseren is denken in beeld en zorgt voor ontspanning. Kinderen leren hun gedachtewereld tot rust te brengen door de aandacht ergens op te richten zonder prikkels van buitenaf.
  • Doe oefeningen tijdens of na een gymles. Bijvoorbeeld samenwerkingsoefeningen of oefeningen waarmee de zintuigen tot rust komen zoals een geluiden- of stiltespel.
  • Het gebruik van tekst en liedjes bij beweging voorkomt dat kinderen de adem vastzetten. Yogaoefeningen zijn daarom goed te integreren tijdens muzieklessen. Bellenblazen is een goede ademhalingsoefening.
  • Tussen de lessen door kun je oefeningen doen waarmee je het energiepeil omhoog óf juist omlaag brengt. Massageoefeningen zijn geschikt om het energiepeil weer omlaag te brengen. Ook de oefening Tellen met stenen is leuk om te doen. De oefening van De aap zorgt juist voor energie en plezier.

Meer weten?

Wil je meer weten over het creëren van rust en ontspanning? Lees dan onderstaande artikelen op leraar24.nl:

Thema

Pedagogiek

Onderwerpen

Klassenmanagement



jo vorstenbos | 8 november 2016

Wat knap Marita ,,en leuk dat jij die lessen geeft aan de kinderen ,


Corina de Boer | 4 november 2016

Prachtig weergegeven. Duidelijk ook wat yoga en onderlinge kindermassage voor kinderen kan doen. Wat zou het mooi zijn als dit een vast onderdeel van het programma op scholen wordt. We gaan ervoor :-)!


Rosan Derkx | 1 november 2016

Supergoed gedaan! Erg trots op jullie allemaal.

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.