Rekenen: gewicht en inhoud

lerarenredactie | bijgewerkt op 21 december 2010

Bij het rekenonderwijs zijn er bepaalde begrippen die voor veel leerlingen lastig zijn. Het gaat dan vooral om abstracte begrippen zoals negatieve getallen, inhoud, ruimtelijk inzicht en snelheid. Als je deze leerstof alleen vanuit het boek aanbiedt dan kunnen leerlingen zich er moeilijk iets bij voorstellen. Door middel van praktische opdrachten kun je getallenbegrip bevorderen.

Gewicht en inhoud
‘Kinderen kunnen zich geen voorstelling maken van hoe groot iets nu eigenlijk is en hoeveel er in past’. Dit is volgens Ellen Emonds, leraar groep 8, een groot probleem. Daarom proberen ze bij basisschool De Bonckert in Boxmeer eerst het inzicht te ontwikkelen bij de leerlingen. Ze besteden daarom in alle groepen aandacht aan inhoudsmaten in de vorm van praktische opdrachten.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.