Activerende didactiek: De expertles

lerarenredactie | bijgewerkt op 25 november 2010

Natuurkundeleraar Joost van Buchem van het Stedelijk Gymnasium Den Bosch maakt gebruik van expertlessen. In een expertles krijgen leerlingen een opdracht die ze voor zichzelf uitwerken. Daarna formuleren ze in een groepje het ideale antwoord, dat ze vervolgens uitleggen aan een ander groepje. De expertles is een vorm van ADSL: Activerende Didactiek Samenwerkend Leren. ADSL is de verzamelnaam voor werkvormen waarin leerlingen op een gevarieerde en actieve manier samenwerken en leren.

Doordat de leerlingen met elkaar over de leerstof praten, elkaar uitdagen om een moeilijk begrip uit te leggen en hun gedachten onder woorden brengen, ondergaat de leerstof een persoonlijke bewerking en krijgt daardoor meer betekenis voor de leerling. De kans dat daardoor het geleerde op school ook in situaties buiten de school wordt toegepast, wordt hierdoor vergroot.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.