praktijk
po

Oefenen op maat

  • Embedcode

In de groep op de video werkt de leraar met een dagelijks oefenkwartier. Dergelijke organisatievormen zijn erop gericht dat de leerlingen (zelfstandig) oefenen. Naast het bieden van gelegenheid zijn er echter meer factoren die bepalen of er effectief wordt geoefend. Belangrijk is dat leerlingen weten wat er te leren is, wat zij (persoonlijk) moeten oefenen en wat dat oefenen concreet moet opleveren.

Zelfstandig werken betekent overigens niet alleen werken of zwijgend werken. Samenwerken, bijvoorbeeld bij het memoriseren van rekenfeiten of bij het bespreken van oplossingen, kan een zinvolle en effectieve manier zijn van oefenen. Een belangrijke taak van de leraar is leerlingen te leren daarmee om te gaan.

De video laat zien hoe je tegemoet kunt komen aan de verschillende onderwijsbehoeften van leerlingen. Dagelijks krijgen de leerlingen aan het begin van de dag een kwartier de gelegenheid om te oefenen wat ze nog moeilijk vinden. Elly, de leraar van groep 7 op basisschool De Hoeven in Beuningen, legt uit hoe ze de onderwijsbehoeften samen met de leerlingen bepaalt en hoe dat in de klassenorganisatie vertaald wordt. Ze vertelt welke problemen ze tegenkomt en hoe ze stapsgewijs het effectief oefenen probeert te vervolmaken. Daarnaast ziet u enkele leerlingen die vertellen over de sommen die ze oefenen en waarom dat type nog moeilijk is.

Thema

Didactiek

Onderwerpen

Zelfgestuurd leren


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.