Meer zelfvertrouwen van leerlingen door periodiek coachingsgesprek
praktijk
vo

Meer zelfvertrouwen van leerlingen door periodiek coachingsgesprek

Op het PPL, een school voor praktijkonderwijs hebben veel leerlingen leer- en gedragsstoornissen. Het leren gaat ze niet altijd even makkelijk af en dat heeft gevolgen voor hun zelfvertrouwen. Op het PPL werken ze leerlinggericht. Dat houdt onder andere in dat iedere leerling elke tien weken een coachingsgesprek heeft. Tijdens dat gesprek bespreken leerling en coach welke competenties de leerling al beheerst en wat er nog beter kan. Dat heeft een positief effect op hun zelfvertrouwen, vinden de leraren.

  • Embedcode

Op het PPL, een katholieke school voor praktijkonderwijs in Zuid-Limburg, zijn twaalf ontwikkelingslijnen vastgesteld waar leerlingen aan moeten werken. Denk hierbij aan zelfstandig werken, doorzettingsvermogen, samenwerken en zelfvertrouwen. Binnen die ontwikkelingslijnen vallen allerlei competenties, zoals ik kan goed doorwerken’. Die competenties staan op kaartjes. Samen met een coach bepaalt een leerling aan welke kaartjes hij niet of juist wel moet werken. Dit wordt vastgelegd in een individueel ontwikkelingsplan. Eens in de tien weken vindt het coachingsgesprek plaatst waarin zij kijken  naar de ontwikkeling van de leerling. Ook ouders worden hierover geïnformeerd.

Grip op het eigen leerproces

Veel leerlingen die starten op het PPL hebben erg weinig zelfvertrouwen en zijn nog weinig zelfbewust. Dit verandert door de coachingsgesprekken en coachingskaartjes. Leerlingen worden zich veel bewuster van de groei die ze doormaken en krijgen grip op hun eigen leerproces. Het is wel belangrijk om de competenties op de coachingskaartjes concreet te houden. Ondersteuning met plaatjes kan helpen, maar zorg dan dat de plaatjes geen verwarring oproepen. En check steeds of leerlingen de competenties goed begrijpen.

Verder lezen

In het kader van het project leerling 2020 zijn verschillende initiatieven ontwikkeld om scholen in het voortgezet onderwijs te helpen met het aanbieden van gepersonaliseerd leren. Het voeren van coachingsgesprekken hoorde daar ook bij.

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.