praktijk
po
vo

Digitaal belonen met ClassDojo: hoe werkt dat?

Classdojo is een digitale tool waarmee leraren positief gedrag van leerlingen kunnen belonen met behulp van een puntensysteem. Bijvoorbeeld als ze goed samenwerken of een goede luisterhouding hebben. Lees meer over deze tool, en de voor- en nadelen ervan. Leraren van basisschool Breedeweg vertellen in deze video over hun ervaring met dit online beloningssysteem.

  • Embedcode

De online tool Classdojo werkt simpel. Als leraar maak je een account aan en kun je alle leerlingen een eigen pictogram geven. Ze kunnen punten verdienen met positief gedrag die je kunt uitdelen via het digibord of via een app. Met de klas kun je afspreken wanneer leerlingen een punt en dus een virtuele beloning kunnen scoren. Gaby Buitelaar-Vergeer en Ellen Sterenborg van basisschool Breedeweg vindt dat het een goede manier is om snel en zichtbare feedback te geven en dat het leerlingen stimuleert. Zij vindt het prettig dat je als leraar zelf doelen kunt instellen. De ‘beloning’ voor leerlingen laat zij echter niet over aan de app, maar dat beslist ze zelf.

Doelen stellen

Met het stimuleren van positief gedrag kun je als leraar zorgen voor een goed pedagogisch klimaat. Met de tool kun je feedback en complimenten geven en bijvoorbeeld weekoverzichten maken. Je kunt samen met de klas pedagogische doelen stellen, of leerdoelen vanuit de methode. Verder kun je leerlingen een rol geven bij het toekennen van punten. Ook is het mogelijk om minpunten te geven.
Een andere mogelijkheid is om ouders te betrekken bij het beloningssysteem door hen een account te geven waarin ze inzicht krijgen in de punten van hun kind.

Voor- en nadelen van Classdojo

Het bedrijf achter Classdojo geeft aan te voldoen aan de Europese regels rondom veiligheid en privacy (AVG). Leraren die Classdojo gebruiken vinden het prettig dat het een gemakkelijke, gratis app waarmee je zelf doelen kunt stellen. Lees bijvoorbeeld de ervaring van leraar Daisy in haar blog over Classdojo.

Andere leraren denken dat het beloningssyteem vooral inspeelt op de extrinsieke motivatie van leerlingen en niet op hun intrinsieke motivatie. Sommigen zijn er niet gerust op dat het bedrijf de digitale veiligheid kan waarborgen. Lees bijvoorbeeld de blog van leraar Sem van Geffen Is Classdojo wel okee?

Verder lezen

Er zijn veel manieren om te zorgen voor een goed pedagogisch klimaat in de klas. Laat je inspireren door de artikelen op Leraar24:

Thema

Pedagogiek

Onderwerpen

Klassenmanagement



W van 't KLooster | 15 maart 2018

Het systeem maakt kinderen inderdaad afhankelijk van goed- of afkeuring. Het wordt een soort spel. De directe terugkoppeling is volgens mij ook niet goed. Ik merk dat leerlingen direct antwoord op hun vraag willen of direct aandacht willen. Dat is iets wat hun mobieltje ook biedt. Dat is onwenselijk in het onderwijs.
Bovendien: wat is dat voor organisatie achte ClassDojo? Heb er ooit mee gewerkt (maar vond het niet geschikt voor leerlingen in de 2e van het VO) en kwam tot de ontdekking dat de gegevens niet kunnen worden gewist. Aangemaakte klassen kunnen alleen inactief gemaakt worden (tenminste: toen ik het gebruikte). En dat is zeer onwenselijk.


Frans Loos | 31 december 2017

Classdojo vind ik een fantastisch systeem om leerlingen in beeldtaal te leren denken. Ze zien direct hun vorderingen, positieve aandachtspunten en ook als ze nog vaardigheden moeten bijwerken. Ik gebruik dit systeem nu ruim 1 jaar en ben er zeer tevreden over.


Ans Ramaut | 13 september 2016

Wij werken op willemwijs.nl ( fulltime HB ) met Classdojo en kinderen vinden het geweldig, gamification in het onderwijs zorgt voor weer wat meer school- en leermotivatie. Het geeft hen inzicht in hun gedrag, je kiest zelf de positieve en de aandachtspunten, je kan ook alleen werken met positieve doelen. Ik laat kinderen zelf vertellen wie en waarvoor je een aandachtspunt of punt verdient, dat geeft ze zelfverantwoordlijkheid maar laat ze ook toe te ( durven ) kijken naar zaken die nog aandacht behoeven. Ook is classdojo met de student stories een aanknooppunt om als ouder met je kind in gesprek te gaan over leren en gedrag. Classdojo laat ouders en leerkrachten ook toe positieve growth mindset feedback te geven op de werkjes die kinderen posten op hun student story bord. De filmpjes over mindset zitten in het systeem. Al bij al een aanrader !


D. G. Brinksma | 13 september 2016

Ik vind dit helemaal niks! Leerlingen afhankelijk maken van goed- of afkeuring van hun gedrag door leerkrachten! Vreselijk.. Geef hen zelf de verantwoordelijkheid middels eigen doelstellingen en zelfevaluatie.

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.