Rekenen: weerstation

lerarenredactie | bijgewerkt op 17 december 2010

Bij het rekenonderwijs zijn er bepaalde begrippen die voor veel leerlingen lastig zijn. Het gaat dan vooral om abstracte begrippen zoals negatieve getallen, inhoud en snelheid. Als je deze leerstof alleen vanuit het boek aanbiedt, kunnen leerlingen zich er moeilijk iets bij voorstellen. Door middel van praktische opdrachten kun je getallenbegrip bevorderen.

Weerstation
Bij basisschool De Bonckert in Boxmeer werkt leraar Marieke Kellendonk met een weerstation. De leerlingen verzamelen het hele jaar door gegevens vanuit het weerstation en krijgen hierdoor meer begrip van de getallen. Bovendien kunnen de gegevens gebruikt worden voor de rekenles.

Opzet van de les
De leerlingen in groep 7 gebruiken het weerstation. In groepjes noteren ze steeds gedurende een week de waarden van temperatuur, neerslag, luchtdruk, windsnelheid en windrichting. De gegevens worden in tabellen opgenomen en vervolgens verwerkt in grafieken. De gegevens worden telkens voor een maand bijgehouden in Excel. Elke laatste schooldag van de maand worden de grafieken bekeken op het digibord, worden bijzondere zaken besproken en worden eventuele nieuwe aspecten besproken.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.