praktijk
so

Spelbegeleiding in de pauze

Op een cluster 4-school kan spelen in de pauze leiden tot ruzie, conflicten en onrust. Om dat te veranderen, ontwikkelde De Fonkel in Ede een pauzeplan dat het spel in de pauze structureert.

  • Embedcode

Door het gebruik van keuzekaarten en belijning op het schoolplein wordt het spel in goede banen geleid. Voordat de pauze begint kiezen de leerlingen eerst samen met de leraar de activiteiten.

Bijkomend voordeel van deze werkwijze is dat de rol van de leraar ook verandert: van ‘surveillant’ naar een meer stimulerende en motiverende rol. En de eerste resultaten zijn veelbelovend: leraren merken dat kinderen minder gespannen na de pauze de klas weer inkomen.

Wil je meer weten over spelbegeleiding? Bekijk dan ook eens de publicaties Speelbegeleiding op het schoolplein of Spelbegeleiding op het schoolplein.

Thema

Pedagogiek

Onderwerpen

Sociale veiligheid



Gerdie Vermunt | 30 maart 2014

Goed plan, voor deze groep kinderen is weten waar je aan toe bent in alle situaties (vrije tijd en schooltijd) prettig en het helpt ze zichzelf te reguleren en te oefenen in het afstemmen met anderen. Daarnaast is het zo als iets lukt, geeft dat zelfvertrouwen. Dus zonder conflicten samen spelen of met minder conflicten dan voorheen is groei!

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.