Rekenen: lokaliseren en navigeren

lerarenredactie | bijgewerkt op 17 december 2010

Bij het rekenonderwijs zijn er bepaalde begrippen die voor veel leerlingen lastig zijn. Het gaat dan vooral om abstracte begrippen zoals negatieve getallen, inhoud en snelheid. Maar ook kaartlezen, navigeren en schaal zijn voor veel mensen problematisch. Daarom moet er een duidelijke leerlijn zijn om leerlingen van alle groepen met deze stof te laten werken.

Navigeren en lokaliseren
Volgens Ellen Emonds, leraar groep 8 bij basisschool De Bonckert in Boxmeer, is navigeren en lokaliseren vaak een onderbelicht thema binnen meetkunde. Dit is echter een zeer nuttige vaardigheid voor de rest van je leven. Daarom hebben zij met het team besloten om hier aandacht aan te besteden. Routes en plattegronden passen al in het onderwijs van groep één en twee, maar zijn ook in groep zeven en acht belangrijk. In deze video zien we activiteiten in de verschillende groepen.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.