praktijk
po

Coöperatief leren bij begrijpend lezen

Leerlingen leren met en van elkaar bij coöperatief leren. Het is een waardevolle aanvulling op klassikale activiteiten en individueel werken. Bij het begrijpend lezen worden leerlingen door coöperatieve werkvormen te gebruiken aan het denken gezet zodat ze weten wat voor tekst ze lezen en wat hen helpt om de tekst te begrijpen. Leerlingen moeten over de tekst gaan nadenken en overleggen waardoor ze er actief bij betrokken worden.

  • Embedcode

Sylvia Lamers uit Nieuwstad gebruikt regelmatig coöperatieve werkvormen. Ze doet dit onder andere bij het begrijpend lezen van groep 6.

Coöperatief leren

Coöperatief leren is een waardevolle aanvulling op klassikale activiteiten en individueel werken. Het is dan ook niet een helemaal nieuwe manier van werken, maar een aanvulling op de didactische werkvormen die je als leraar gebruikt. Door korte momenten van overleg activeer je het taal-denken van leerlingen en hierdoor blijven leerlingen betrokken. Elke leerling werkt mee aan het groepsresultaat. Goede leerlingen profiteren van deze manier van werken doordat ze uitleg moeten geven aan de minder goede leerlingen en de minder goede leerling leert van zijn medeleerlingen. Leraar en leerlingen zijn samen verantwoordelijk voor goed onderwijs en met plezier leren.

Begrijpend lezen

Tijdens begrijpend lezen is het lezen van informatieve teksten pas effectief als leerlingen nieuwe kennis koppelen aan al aanwezige informatie en eigen, eerder opgedane kennis. Door coöperatieve werkvormen kun je beelden en kennis die leerlingen al hebben, activeren. Dit kan al bij de start van een les, waarbij je voorkennis ophaalt. Onderwijs in begrijpend lezen kun je effectiever maken door coöperatieve werkvormen te gebruiken tijdens de instructie.

Traditioneel gezien lezen leerlingen bij begrijpend lezen een tekst en beantwoorden ze vervolgens vragen over de tekst. Dit is een product gerichte benadering. Leerlingen gaan door coöperatieve werkvormen in gesprek over de waaromvraag. Hierdoor gaan ze meer procesgericht aan het werk en zijn ze niet uitsluitend gericht op goed-fout vragen.

Bij coöperatieve werkvormen spreek je meerdere intelligenties aan. Bij begrijpend lezen kan de leraar de volgende intelligenties bewust aanspreken:

  • visueel ruimtelijke intelligentie
  • interpersoonlijke en intrapersoonlijke intelligentie
  • logisch mathematische intelligentie

Lees ook het artikel 

over cooperatief leren waarin verwezen wordt naar verschillende bijlagen met theorie over en praktische tips voor coöperatief leren.

Thema

Didactiek

Onderwerpen

Samenwerkend leren



Josje | 14 augustus 2011

Daar ik dit onderwerp als POP neem voor het komend schooljaar, was dit een mooi opstapje. lekker praktisch. Ik kan na de vakantie gelijk aan de slag!

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.