Wat leren leerlingen van programmeren met Kodu?
Harald Dikkers programmeert samen met zijn leerlingen van groep 7 games in Kodu. In groepjes maken de leerlingen een game. Het online platform leert leerlingen niet alleen programmeren maar ook ontwerpen, creatief bezig zijn en vaardigheden zoals samenwerken, plannen en communiceren.
Bijkomend voordeel is dat leerlingen Engels leren omdat Kodu in het Engels aangeboden wordt. Bovendien biedt het aanknopingspunten om bijvoorbeeld op wiskundige en aardrijkskundige concepten in te gaan.
Zelf games maken
Kodu is een online platform om games te maken. Iedere leraar kan met dit gratis te downloaden programma aan de slag. Het programmeren van de games is eenvoudig en gebeurt aan de hand van symbolen. De basis van Kodu is dat je zelf een wereld ontwerpt waarin jij de regels maakt. Jij bepaalt hoe je wereld er uit ziet, welke personages er mee spelen in je game en wat er met die personages gebeurt.
Hoe kun je Kodu in de klas gebruiken?
- Begin met een klassikale instructie met uitleg
- Laat leerlingen in groepjes een Kodu-wereld op papier ontwerpen
- Bespreek de ontwerpen klassikaal
- De groepjes leerlingen programmeren de games in Kodu
Ervaringen van leerlingen
Leerlingen vinden het leuk om te leren programmeren met Kodu, vertelt de leraar. Ze leren naast het programmeren ook andere dingen, zoals Engels, rekenen, samenwerken, je fantasie gebruiken en problemen oplossen.