praktijk
po

Spelenderwijs leren programmeren met codekisten

Om programmeren een plek in het basisonderwijs te geven, ontwikkelde het Xpeditielab van SPOVenray codekisten voor alle leeftijden. Ze bevatten programmeertools waarmee leerlingen leren opdrachten in kleine stappen op te delen. Ook kunnen ze er technische problemen op een creatieve manier mee oplossen. De kisten rouleren tussen verschillende scholen zodat alle leerlingen de kans krijgen te leren programmeren. 

  • Embedcode

De codekisten zijn door leraren die affiniteit hebben met ict, wetenschap en techniek op verschillende scholen van SPOVenray geïntroduceerd. Deze pioniers hebben eerst de mogelijkheden van de materialen met hun eigen groep verkend waarna zij hun ervaringen deelden met de rest van het team. In bovenstaande video vertellen twee pioniers, Yvo Willems, leraar groep 8 van basisschool De Meulebeek en Ankie Willemse, leraar groep 4 van basisschool Petrus Banden, over hun ervaringen met de codekisten van het Xpeditielab.

Programmeren in je les

Bij programmeren maken leerlingen een reeks van instructies voor het maken van een spel, website, robot of programma. Hierdoor leren leerlingen logisch, creatief en probleemoplossend denken. Omdat de codekisten als toevoeging aan reguliere vakken wordt gebruikt en niet als extra vak wordt ingezet, voorkomt het een overladen lesprogramma, zo geven Willems en Willemse aan. In de codekisten zitten zowel unplugged als digitale materialen, zoals robots, programmeerbare lego, bordspellen, kant-en-klare lessen en materialen waarmee je games ontwerpt. 

Willems integreert de progammeertools zoveel mogelijk in zijn reguliere lessen. In de video zie je dat hij het programmeren van robots koppelt aan een rekenles. Naast het leren coderen, oefenen de leerlingen diverse rekenvaardigheden zoals het meten van oppervlakten en ruimtelijk inzicht. Wil je deze les ook geven? Download dan de uitgewerkte les

Willemse biedt de codekisten aan tijdens de spelinloop in de ochtend en het wekelijks spellencircuit. Tijdens deze momenten werken leerlingen al met verschillende educatieve spellen waardoor Willemse de codekisten hier alleen nog maar aan hoeft toe te voegen als nieuw onderdeel. In circuitvorm maken leerlingen spelenderwijs kennis met alle materialen uit de codekist. De leerlingen werken in tweetallen, waarbij er steeds een leerling al ervaring heeft met een van de materialen. Zo kunnen de tweetallen zelfstandig aan het werk. 

Programmeren bevordert creatief denken

Willems koppelt programmeren graag aan creatieve vakken. Ook zet hij de materialen in tijdens projecten voor ontwerpend leren. Zo leren leerlingen met de materialen om (technische) problemen op een creatieve manier op te lossen. 

Enkele tips van Willems waarmee je programmeren koppelt aan creatieve vakken:

Lesideeën om te programmeren

Ook zonder codekisten kun je aan de slag met programmeren. Lees de drie tips met veel praktische (gratis) programmeeractiviteiten. 

Tip 1: CodeKinderen

Op de website van CodeKinderen vind je allerlei activiteiten rondom programmeren. 

Je hebt verschillende soorten opdrachten, zowel unplugged als digitaal. 

Tip 2: Digi-Doeners van FutureNL

FutureNL ontwerpt verschillende digitale doe-opdrachten, ook gericht op programmeren. Ga naar de website van FutureNL voor de Digi-Doeners van groep 1 tot en met groep 8. 

Tip 3: GameWizards

GameWizards laat kinderen kennismaken met apps en websites waarmee je zelf kunt programmeren. Ga naar de website voor meer dan 150 mogelijkheden. 

Meer weten?

Heb jij ook nog een tip?

Heb je andere tips en lesideeën om te programmeren met leerlingen? Laat het ons weten via info@leraar24.nl


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.