Discussiëren over dierenwelzijn
Hoe leer je leerlingen nadenken over het welzijn van dieren? En hoe bespreek je dilemma’s rondom dierenleed zoals jacht en proefdieren? Met het lesprogramma Denken over Dieren leert Marja Hummeling, leraar biologie op het Hofstadtcollege, haar leerlingen nadenken en discussiëren over de rol van dieren in de samenleving.
Denken over Dieren is een gratis online lesprogramma over dierenwelzijn van de Dierenbescherming, bestemd voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Marja Hummeling, leraar biologie op Hofstad Mavo in Den Haag vindt het positief dat haar leerlingen oefenen met debatteren en een mening vormen over dierenwelzijn.
Zes dilemma’s over dierenwelzijn
Het programma biedt zes dilemma’s die leerlingen uitdagen om na te denken over de rol van dieren in onze samenleving.
- Jacht: Wie hebben er belangen bij het stoppen of doorgaan van jacht in Nederland?
- Transport: Wat doet transport met het welzijn van het dier dat vervoerd wordt? Waar ligt de grens tussen opbrengst en dierenwelzijn?
- Consumptie: Eet jij vlees? Onder welke omstandigheden leven de dieren die voor vleesconsumptie bedoeld zijn?
- Huisdieren: Hoe moet je voor een huisdier zorgen? Wat zijn de positieve kanten van een huisdier?
- Modehonden: Wat vind jij van modehonden? Zou jij wel of niet een doorgefokte modehond willen?
- Proefdieren: Zijn dierproeven noodzakelijk of niet? Zijn er alternatieven?
Na het invullen van een vragenlijst rolt er een profiel uit voor de leerling dat hun relatie met dieren weergeeft. Is na het doorlopen van het dilemma hun profiel gewijzigd of zijn ze gesterkt in hun eerdere mening?
Werkvormen voor afsluitende les
Je kunt verschillende werkvormen kiezen om de resultaten te bespreken: een debat of presentatie. Een debat is actiever en leert leerlingen ook om de mening van anderen te respecteren. Je kunt verschillende stellingen gebruiken om de discussie op gang te brengen. Het programma biedt een docentenhandleiding opgesteld.
Meer weten?
- Bekijk het programma Denken over dieren. Er is registratie noodzakelijk om het gratis te gebruiken, de docentenhandleiding is wel in te zien
- In het artikel Discussiëren kun je leren kun je meer lezen over het bijbrengen van discussievaardigheden.
- Hoe praat je over heftige gebeurtenissen uit het nieuws in de klas en hoe begeleid je leerlingen op een goede manier?