praktijk
vo

Maak leerlingen bewust van dierenwelzijn met het programma Denken over Dieren

Hoe leer je leerlingen nadenken over het welzijn van dieren? En hoe maak je ze bewust van dilemma’s rondom dierenleed zoals jacht en proefdieren? Met het lesprogramma Denken over Dieren leren leerlingen nadenken over de rol van dieren in de samenleving.

  • Embedcode

Denken over Dieren is een gratis online lesprogramma over dierenwelzijn, bestemd voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs. De Dierenbescherming heeft dit lesprogramma ontwikkeld. De Hofstad Mavo in Den Haag werkt al met Denken over Dieren.

Dilemma’s over dierenwelzijn

Zes dilemma’s dagen de leerling uit om na te denken over de rol van dieren in onze samenleving. De zes dilemma’s zijn:

  • Jacht

    Wie hebben er belangen bij het stoppen of doorgaan van jacht in Nederland?

  • Transport

    Wat doet transport met het welzijn van het dier dat vervoerd wordt? Waar ligt de grens tussen opbrengst en dierenwelzijn?

  • Consumptie

    Eet jij vlees? Onder welke omstandigheden leven de dieren die voor vleesconsumptie bedoeld zijn?

  • Huisdieren

    Hoe moet je voor een huisdier zorgen? Wat zijn de positieve kanten van een huisdier?

  • Modehonden

    Wat vind jij van modehonden? Zou jij wel of niet een doorgefokte modehond willen?

  • Proefdieren

    Zijn dierproeven noodzakelijk, en wanneer wel of niet? Zijn er alternatieven?

Na het invullen van een vragenlijst rolt er een profiel uit dat hun relatie met dieren weergeeft. Is na het doorlopen van het dilemma hun profiel gewijzigd of zijn ze gesterkt in hun eerdere mening?

Werkvormen voor afsluitende les

Om de individuele resultaten van de leerlingen te bespreken kun je kiezen voor een gezamenlijke afsluiting, in de vorm van een debat of presentatie. Een debat is een goede manier om de leerlingen op actieve wijze bezig te laten zijn met het vormen van hun mening. Daarnaast leren ze om de mening van een ander te respecteren en zien ze in dat iedereen anders kan denken over een bepaald onderwerp. Aan de hand van verschillende stellingen kun je een discussie op gang brengen. Met welke stellingen zijn ze het wel of juist niet eens en waarom? Voorbeelden van stellingen zijn:

• Alle proeven op dieren moeten verboden worden.

• De rechten van het dier moeten opgenomen worden in de Nederlandse grondwet.

• De wet op de jacht moet versoepeld worden.

• Iedereen in Nederland moet minder vlees gaan eten.

• Het plezier van de eigenaar is belangrijker dan de gezondheid van een dier.

• Goedkoop, dieronvriendelijk vlees mag niet meer verkocht worden.

• De transportomstandigheden van dieren moeten verbeterd worden.

Thema

Curriculum

Onderwerpen

Natuur & techniek


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.