Lessen in weerbaarheid voor zml-leerlingen zorgen voor meer respect

lerarenredactie | 14 maart 2018

Op de Van Koetsveldschool in Amsterdam krijgen de zml-leerlingen lessen over weerbaarheid en seksuele vorming. Deze lessen zijn voor alle cluster 3-leerlingen tussen de vier en twaalf jaar. Sinds 2011 werkt de school samen met Rutgers en onderwijsadviesbureau CED-Groep om deze lessenserie van verantwoorde inhoud te voorzien.

Weerbaarheid en seksuele vorming zijn belangrijk voor leerlingen van de Van Koetsveldschool. De leerling zoekt makkelijk contact met andere personen en geeft moeilijk zijn eigen grens aan. Deze kwetsbare groep loopt hierdoor meer risico op misbruik. Door de lessen over weerbaarheid en seksuele vorming leren de zml-leerlingen hun eigen lichaam beter kennen. Ze leren omgaan met emoties en verliefdheid en op tijd hun grenzen aangeven.

Voor alle groepen

De lessen starten vanaf de aanvangsgroep in de onderbouw. De leerlingen van deze groep zijn vier jaar oud en in de les staan lichaamsbeleving en bewustzijn centraal. De leerlingen leren: wat wil je wel en wat niet. De allerjongste leerlingen leren om daar woorden aan te geven: nee! Prentenboeken en concreet materiaal, zoals anatomisch correcte poppen, animatiemateriaal van Rutgers en schooltelevisie zijn voor deze leerlingen het belangrijkste lesmateriaal.
Voor de bovenbouw gebruiken de leraren van de Van Koetsveldschool de digitale methode Kriebels in je buik van Rutgers.

Thema’s weerbaarheid

In alle groepen komen verschillende thema’s over weerbaarheid en seksuele vorming aan de orde.

In de onderbouw:

  • lichamelijke ontwikkeling en lichaamsbeeld
  • het verschil tussen jongens en meisjes
  • het ontwikkelen van een ‘mijn lichaam is van mij-houding’
  • seksueel gedrag en seksuele weerbaarheid

In de bovenbouw:

  • kennis van seksuele voorlichting
  • het kunnen uiten van de eigen gevoelens en emoties en over (hun eigen ervaringen met) verliefdheid
  • relatievorming en seksuele diversiteit
  • respect voor elkaar hebben en het kunnen aangeven van grenzen

Ouders erbij betrekken

De Van Koetsveldschool betrekt ook de ouders bij deze lessen over weerbaarheid en seksuele vorming. Tijdens een ouderbijeenkomst bespreken de leraren de thema’s en tonen ter illustratie een korte video van een les. Ouders krijgen per thema informatie mee en krijgen suggesties voor boekjes en filmpjes om thuis te gebruiken. De ouderbetrokkenheid is belangrijk om het leereffect te vergroten. Weerbaarheid en seksuele vorming horen niet alleen bij onderwijs, maar ook bij opvoeden. Wat de leerling op school leert, beklijft veel beter als er ook thuis aandacht aan wordt besteedt.

Ervaring van leraar

De leerling wordt weerbaarder en geeft eerder zijn grens aan. In de onderbouw heeft de leerling meer lichaamsbesef en benoemt en wijst zijn lichaam beter aan. Er is minder gegiechel en het onderwerp wordt langzamerhand gewoon. In de bovenbouw spreekt de leerling met meer respect over seksuele diversiteit. Scheldwoorden zoals homo komen niet meer voor in de klas.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.