Met deze 7 apps kun je de smartphone inzetten in je les

lerarenredactie | 17 mei 2018

Mobiele telefoons in de klas, de gruwel voor elke leraar? Niet voor Ruud Wijers, leraar wiskunde en techniek op Carolus Borromeus college. Volgens Wijers is de smartphone een uitkomst bij het geven van eigentijds en activerend onderwijs. Apps verhogen de activiteit in de les en de motivatie van leerlingen. Bovendien voorzien sommige apps leerlingen direct van feedback, zodat ze meteen verder kunnen leren. Welke apps Wijers gebruikt en hoe hij dit aanpakt, vertelt hij in de video.

Geïnspireerd door het gebruik van apps in zijn iPad-klas, kwam Ruud Wijers van het Carolus Borromeus college, op het idee om de smartphone in te zetten als educatieve tool in zijn reguliere klassen. Apps zijn ook te gebruiken op de telefoon en vrijwel elke leerling heeft een smartphone op zak.

Het gebruik van de smartphone als educatieve tool verrijkt je les. Het verlevendigt het leren door het gebruik van interactieve elementen zoals video en audio. Ook kun je meer variëren in werkvormen wat een positief effect heeft op de betrokkenheid van de leerling in de les.

Zo gebruik je de smartphone in je les

Met de tips van Ruud Wijers, leraar techniek en wiskunde op Carolus Borromeus college in Helmond, wordt de ‘mobiele’ les een succes. Van voorkennis ophalen tot het afnemen van toetsen, van instructie geven tot het herhalen van leerstof: het kan allemaal met de mobiele telefoon.

1. Neem toetsen af en haal voorkennis op met Socrative

Met Socrative maak je heel eenvoudig een quiz. De leerling oefent in een korte tijd veel opdrachten. De leerling vult individueel de antwoorden in en krijgt meteen feedback. De leraar ontvangt een foutenanalyse in een overzichtelijk spreadsheet. Hierdoor is Socrative geschikt voor het afnemen van een toets.

2. Geef instructie of overhoor leerstof met Edpuzzle

Edpuzzle is een app waarmee je video’s kunt voorzien van geluidsopnames, commentaar, open vragen en meerkeuzevragen. Steeds wordt de video onderbroken door een vraag. De leerling hoort direct of het antwoord goed of fout is en de leraar krijgt een overzicht van de score van de leerling.

3. Herhaal leerstof of bied nieuwe stof aan met QR-codes

Een QR-code is een code die je met een smartphone scant en vervolgens koppelt naar bijvoorbeeld een stuk tekst, afbeelding of een website. Verstop een vraag in een QR-code en hang de codes in het lokaal. De leerlingen lopen rond en lezen de code met hun telefoon. Ze geven antwoord op hun antwoordblad. QR-codes maak je bijvoorbeeld met QR Droid.

4. Overhoor en herhaal leerstof met Quizizz

Met Quizizz kun je een quiz maken. De leerling maakt de vragen in eigen tempo. De app is dan ook geschikt voor het overhoren van leerstof. Je kunt de vragen husselen zodat de leerlingen niet op hetzelfde moment dezelfde vraag krijgen. De leraar ontvangt achteraf een rapport met daarin de goede en foute antwoorden van de leerling.

5. Herhaal leerstof met Kahoot

Met Kahoot maak je een quiz met meerkeuzevragen. De vragen zijn gericht op competitie. Kahoot is dan ook minder geschikt om toetsen af te nemen.

6. Samen leren en herhalen met Quizlet Live

Bij Quizlet Live gaat het niet alleen om competitie tussen leerlingen maar ook om samenwerking. De applicatie stelt zelf groepjes samen en op het bord ontstaat een scorebord.

7. Laat leerlingen thuis woordjes en vragen leren met Quizlet

Zet de vragen en de antwoorden of de woorden met de vertaling op digitale kaartjes. De leerling leert thuis met Quizlet de vragen of woordjes op allerlei leuke en zinvolle manieren.

Tips voor goed gebruik van smartphones in de les

  • Bepaal vooraf goed het doel van de activiteit. Bekijk daarna pas welke app en werkvorm het beste bij het lesdoel past.
  • Varieer in het diverse aanbod van apps. Hierdoor blijft de betrokkenheid van de leerling hoog.
  • Je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden. Maak handig gebruik van bestaand lesmateriaal en wissel ideeën uit met collega’s. Kijk bijvoorbeeld eens op de website van Meester Jasper voor verschillende voorbeelden van Kahoot. Ook op de website van Meester Gijs staan verschillende opdrachten die leerlingen op hun smartphone kunnen maken.
  • Bewaar je zelfgemaakte spellen en opdrachten op een overzichtelijke manier, zodat je ze volgend jaar weer kunt gebruiken.
  • Laat niets aan het toeval over en probeer de app vooraf uit.
  • Gun jezelf fouten, het gaat niet meteen perfect.

Meer weten over smartphones in de les? Lees dan het Kennisnet-artikel ‘Mobiele telefoon in de klas….hoe houd je de regie?’ Of luister naar de podcast ‘Simon Verwer over Philippe Meirieu, pedagogiek en digitale geletterdheid

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.