Met kinderyoga meer rust in de klas

lerarenredactie | bijgewerkt op 25 oktober 2018

Kinderyoga is een manier om kinderen bewust te laten worden van hun lichaam en geest. Weten en voelen wie je bent. Yoga is een groeiproces waarin je probeert jezelf te leren kennen vanuit verschillende aspecten en waarbij je komt tot een evenwicht. Daarom is het mooi om al vroeg met yoga te beginnen.

Volgens Marita Verstegen, expert kinderyoga en leraar groep 1-2, is yoga de tegenhanger van bezig zijn in je hoofd. Met yoga ben je niet met je hoofd, maar juist met je lichaam, je gevoel en je creativiteit bezig. Het uitgangspunt van kinderyoga is dat leerlingen zich durven uiten en een positief zelfbeeld ontwikkelen. Leerlingen kunnen yogaoefeningen doen als ze onrustig, niet geconcentreerd, vermoeid of boos zijn maar oefeningen zijn er vooral om samen iets leuks te doen.

Kinderyoga op de basisschool

Op basisschool De Meulebeek in Oostrum schenken ze in alle groepen aandacht aan kinderyoga. In spelvorm bieden leraren oefeningen aan waarbij plezier maken voorop staat. Spelen en oefenen vloeien in elkaar over en de oefeningen zijn geïntegreerd in een muziek- of bewegingsles.

Meerwaarde yoga op de basisschool

Yoga op de basisschool levert een positieve bijdrage aan:

  • evenwicht en stabiliteit door het beoefenen van houdingen. De houdingen maken het lichaam soepel en sterk.
  • coördinatie en ritme door de overgang van de ene houding naar de andere.
  • concentratie door het beoefenen van evenwichtshoudingen en andere concentratiespelletjes.
  • emotionele stabiliteit door ademhalingsoefeningen.
  • positief denken door het gebruik van positieve affirmaties en bevestigingen tijdens oefeningen en meditaties.

Kinderyoga en Passend Onderwijs

Kinderen leven in een snelle wereld met steeds meer prikkels en nemen die onrust mee naar de klas. In het kader van Passend Onderwijs levert kinderyoga een hele mooie bijdrage vindt Marita Verstegen, leraar groep 1-2 en specialist kinderyoga. Denk bijvoorbeeld aan leerlingen met ADHD, autisme of hoogsensitiviteit.  ‘Je geeft deze kinderen tools mee om rustiger te worden en steviger in hun schoenen te staan. Ze leren zich beter te concentreren en minder storend gedrag naar andere kinderen te vertonen. Het is belangrijk dat een kind een goed lichaamsbewustzijn ontwikkelt en zich kan verbinden met anderen. Door oefeningen waarbij er gewerkt wordt aan de relatie en een positief zelfbeeld voelen de kinderen zich lichamelijk en emotioneel beter en krijgen vertrouwen.’

De yogales op school

In elke yogales op basisschool De Meulebeek komen de volgende onderdelen aan bod:

  • houdingen
  • ademhaling
  • ontspanning
  • positief denken
  • concentratieoefeningen
  • samenwerking
  • massage.

Je kunt de diverse onderdelen ook los integreren binnen de dagelijkse praktijk zoals bij een dagopening, tussendoorspelletje of een les sociaal- emotionele vorming, muziek of bewegen.

Onderzoek naar kinderyoga op school

De Vrije Universiteit van Amsterdam deed onderzoek naar de effecten van kinderyoga op school. Daaruit kwam naar voren dat yoga een positieve invloed heeft op omgaan met spanning en op bewegen, houding en concentratie.

Handreikingen voor kinderyoga in de les

  • Om het energiepeil omhoog te krijgen kun je de dag beginnen met een zonnegroet, opwarmingsoefening of grondingsoefening zoals stampen, lopen, voetvegen.
  • Doe een yogaoefening voorafgaand of tijdens een toets. Bijvoorbeeld ‘De houthakker’ voor het ontladen van spanning of boosheid of ‘Staan als een boom’ voor evenwicht, concentratie en zelfvertrouwen.
  • Doe na de pauze een oefening om de energie weer naar binnen te richten. Bijvoorbeeld een ademhalingsoefening of visualisatie. Vooral voor leerlingen die een hekel hebben aan aanraking en bewegen kan een visualisatieoefening een hulpmiddel zijn. Leerlingen maken hierbij een reis naar binnen door middel van een positief beeld.
  • Na een intensieve les kun je een ontspanningsoefening doen zoals bijvoorbeeld de bloem.
  • Doe oefeningen tijdens of na een gymles. Bijvoorbeeld samenwerkingsoefeningen of oefeningen waarmee de zintuigen tot rust komen zoals een geluiden- of stiltespel.
  • Gebruik van tekst en liedjes bij beweging voorkomt dat kinderen de adem vastzetten. Yogaoefeningen zijn daarom goed te integreren tijdens muzieklessen. Bellenblazen is ook een goede ademhalingsoefening.
  • Tussen de lessen door kun je oefeningen doen waarmee je het energiepeil omhoog óf juist omlaag brengt. Massageoefeningen zijn geschikt om het energiepeil weer omlaag te brengen.

Meer weten?

Wil je meer weten over het creëren van rust en ontspanning? Lees dan onderstaande artikelen op leraar24.nl.

  • Rust, verbondenheid en een fijne sfeer met onderlinge kindermassage.
  • Meer bewustwording en ontspanning met mindfulness.
  • Het creëren van rust en ontspanning in de klas.
  • Helen Purperhart, kinderyogaspecialist, vertelt wat kinderyoga is en laat enkele oefeningen zien die je makkelijk kunt doen in de klas.
  • Video’s met ontspanningsoefeningen vind je op de site van rustmomentindeklas.nl
  • Het reguleren van je energie door het afwisselen van dans en muziek met yoga.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.