Je reactie is geplaatst

praktijk

Stoppen met cijfers voor gym motiveert leerlingen in alle klassen

lerarenredactie | 26 maart 2018

  • VO
De leraren lichamelijke opvoeding van het Gymnasium Felisenum in Velsen-Zuid zijn gestopt met cijfers geven. Leerlingen zagen op tegen het halen van een slecht cijfer. Dat stond de voortgang van leerlingen in de weg. Leerlingen uit alle klassen zijn nu minder bang om fouten te maken bij de verschillende spelonderdelen en de teamsporten. De motivatie neemt dan ook toe om deel te nemen aan de lesonderdelen.
  • embed video

    <iframe width="440" height="270" src="https://www.leraar24.nl/api/video/259647162/embedded/stoppen-met-cijfers-geven" frameborder="0" allowscreen></iframe>

Om te kunnen leren, moet je fouten maken. Daarom zijn de leraren lichamelijk opvoeding van het Gymnasium Felisenum gestopt met cijfers geven. Voorheen kregen leerlingen een cijfer voor de uitvoering van de sportonderdelen. Bij de beoordelingsmomenten waren de leerlingen gespannen en speelden op safe. De aanpak zonder cijfers stimuleert leerlingen om zoveel mogelijk nieuwe onderdelen en sporten te proberen. Fouten maken heeft geen negatief effect meer op het cijfer, maar is nu een belangrijk onderdeel van het leerproces. Het zelfvertrouwen van de leerlingen is dan ook gegroeid. De sfeer in de les is verbeterd. De leerlingen durven meer en zijn positiever.

Beoordeling van gym zonder cijfers

De beoordeling is nu in de vorm van bijvoorbeeld een voldoende of goed. De nieuwe aanpak zonder cijfers beoordeelt op basis van persoonlijke groei, samenwerken, persoonlijke motivatie en leerdoelen door de leerlingen zelf opgesteld. De gymleraar bespreekt met de leerling deze beoordeling aan het einde van de lessenreeks. Hij bekijkt met de leerling welke doelen gehaald zijn en geeft suggesties voor verbeterpunten voor de aankomend periode. Iedere leerling krijgt hierdoor een leerprogramma op maat.

Nog vragen?

Leraar24, het LerarenOntwikkelFonds en de Kennisrotonde helpen je graag.

Stel je vraag!

geef jouw waardering:

(klik om te waarderen)

je stem is geplaatst

Schrijver Kees | 10-04-2018
Reactie Duh! lijkt me logisch
Schrijver G. P. Harmeling | 08-04-2018
Reactie Ik ben het roerend met de opvatting eens dat je gymnastiekles moet geven zonder kinderen af te rekenen met een slecht cijfer. Kinderen zijn in de groei en hebben dus veel meer aan een positieve benadering die hen stimuleert om actief mee te doen en in beweging te zijn. Dit is zeer belangrijk voor hun lichamelijke ontwikkeling. Ik zelf was er vroeger ook niet goed in. Toch ben ik op latere leeftijd nog aan sport gaan doen (Taekwondo). Mijn sportschool-leraar gaf ook ruiterlijk toe, dat hij niet had verwacht dat ik het zo lang had vol gehouden.

Schrijf zelf een reactie

Je reactie is geplaatst

Als je je e-mailadres invult kunnen wij reageren op je reactie. Het e-mailadres wordt niet op de site getoond.

Gerelateerd