‘Met een buddy voelen nieuwkomers zich eerder thuis op school’
mijn onderwijsmissie
Op het ISK Dalton Dordrecht koppelen docenten Kees van Lent en Jennifer Stam nieuwkomersleerlingen aan leerlingen die al wat langer in de internationale schakelklas zitten. Ze worden zo wegwijs gemaakt in het schoolsysteem. Het Peer2Peer programma zorgt er ook voor dat leerlingen zich eerder thuis voelen op school en meer motivatie hebben om naar school te gaan.
Wat verdient een basisschoolleerkracht?
geldgesprek
Leonie staat vier dagen per week voor de klas in groep 6. Ze heeft zeven jaar ervaring in het onderwijs. Welk bedrag ontvangt ze maandelijks op haar rekening?
‘Ik pleit voor meer hybride banen, waar je deels voor de klas blijft staan’
onderzoek
Jacquelien Bulterman-Bos schrijft uitgebreid over de scheiding tussen de theorie en de praktijk in het onderwijs. Ze pleit voor meer hybride banen, waarbij onderwijsprofessionals deels voor de klas blijven staan. Zodat er een gezonde kruisbestuiving kan ontstaan tussen de theorie in de klas en de praktijk bij onderwijsonderzoek of externe begeleiding in de klas.
Verminder stress en prestatiedruk in de klas
actueel
Je kent ze vast: leerlingen of studenten met last van stress en prestatiedruk. Wat kun je daar als docent aan doen? Docent Amanda Renders-deelt haar inzichten die kunnen helpen.
Wat hebben leerlingen met ADHD nodig?
praktijk
Wat hebben leerlingen met ADHD nodig in de klas? Hoe kun je zorgen dat je ze als leraar ondersteunt in hun specifieke leerbehoeften. Yvonne Hilberink, gedragsspecialist voor het onderwijs, ziet het helpt om naar de unieke en positieve kwaliteiten van deze leerlingen te kijken.
Zo geef je een NT2-leerling een vliegende start
praktijk
Hoe begeleid je NT2-leerlingen, die na een nieuwkomersklas of taalklas doorstromen in het reguliere onderwijs? Praktische tips voor een succesvolle start, hulp bij taalontwikkeling en voor het contact met ouders.