Gastcolumn van een leerkracht: ‘Ik voelde mijn hals rood worden’

Daniëlle Buffinga-Douma houdt ervan om grappen te maken met de leerlingen uit groep 7/8. Maar na een opmerking van een grootvader vraagt ze zich ineens af of ze niet te ver is gegaan.

8 september 2021 | praktijk | po

Weer samen in de klas: hoe creëer je groepsgevoel?

Structurele aandacht voor groepsdynamiek zorgt voor een groepsgevoel. Lees hier hoe twee minuten per les het verschil kunnen maken.

25 augustus 2021 | praktijk | vo

Kom in actie tegen online shaming

Wat is digitaal pesten precies? Hoe vaak komt het voor? Wat kunnen leraren ertegen doen?

bijgewerkt op 23 juli 2021 | praktijk | po | vo | mbo | so

Contact tussen leraar en leerling belangrijk voor pedagogisch klimaat

Goed contact met leerlingen is belangrijk om te kunnen leren. Hoe zorg je als leraar voor een goed pedagogisch klimaat in de klas?

bijgewerkt op 1 juni 2021 | praktijk | po | vo | mbo | so

Zo sluit je het schooljaar goed af

Zeker in dit rommelige coronajaar is het heel belangrijk het schooljaar goed af te sluiten. Een ritueel kan meer diepgang geven, je leerlingen helpen bij de overgang en het gemeenschapsgevoel versterken.

9 juni 2021 | praktijk | po | vo

Van groep 8 naar de brugklas: tips voor een soepele overgang

Hoe bereid je groep 8 leerlingen die geen fysieke open dag hebben gehad voor op de brugklas? In Duiven werken een basisschool en een middelbare school nauw met elkaar samen om de overgang zo soepel mogelijk te maken.

3 juni 2021 | praktijk | po | vo

Leraar24 is een samenwerking van